Nu presenterar Kia och Hyundai sin nya elbilsplattform.
Och det handlar om rejäla tekniska framsteg:
De nya elbilarna får en räckvidd på över 500 km på en laddning – och upp till 600 hk.
Prestandamodellen gör 0-100 km/h på 3,5 sekunder och har en toppfart på 260 km/h.
Under ett livestreamat event på tisdagen avslöjade Hyundai Motor Group, Kia och Hyundai, sin nya elbilsplattform. E-GMP är namnet, och för första gången är det ett chassi som bara är utvecklat för att bygga elbilar. Det går att kalla det för en elektrisk skateboard som sedan får olika karosser ovanpå.
Det platta golvet ger en räckvidd på över 50 mil och något som Hyundai kallar för Power Electric som ger snabbare laddning, endast 18 minuter för 80 procent på 350 kW. Planen är att använda plattformen i 23 olika elbilsmodeller med start nästa år. Hyundai har redan visat upp konceptbilen Prophecy som kan bli en förebild för märkets nya elbilar.
Kias första dedikerade elbil går under arbetsnamnet CV, och Hyundais motsvarighet kallas IONIQ 5, men det är alltså bara början på ett fyrverkeri av elektriska modeller.
Att använda en arkitektur exklusivt för elbilar ger flera fördelar. Hyundai anförde under sin presentation kraftfulla prestanda, ökad räckvidd, utökade säkerhetsfunktioner och större utrymmen för passagerare och bagage.
– Redan i dag är våra framhjulsdrivna elbilar från Hyundai och Kia några av de mest effektiva i sina segment, säger Albert Biermann, President och Head of R&D Division, Hyundai Motor Group.
E-GMP får precis som Volkswagens MEB bakhjulsdrift i grunden. Det ska ge större effektivitet och lite förvånande så hävdas bättre köregenskaper. Men fattas bara annat när plattformen kan ha upp till 600 hk.
Kia och Hyundai lovar att de kommande modellerna ska ha mer underhållande köregenskaper och bättre högfartsstabilitet tack vare perfekt viktfördelning och lägre tyngdpunkt.
När det gäller säkerheten så sitter batteriet helt integrerat i chassit, dessutom har både batteriet och bottenplattan förstärkts ytterligare. A-stolpen fördelar belastningen och förhindrar även att passagerarutrymmet deformeras.
En annan nyhet är att Hyundai och Kia lovar effektivare batterier. Batteripaketet sägs ha 10 procent bättre energidensitet jämfört med nuvarande batteriteknik, vilket ger lättare batterier och större utrymmen i bilen. Även motorn är effektivare och mindre än dagens elmotorer.
E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform. Kunder kan välja mellan bakhjuls- eller fyrhjulsdrift med ytterligare en motor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter