Nu har hjulet återuppfunnits – i alla fall till elbilar. Ingenjörer från Kia och Hyundai har skapat ett nytt hjul kallat Uni Wheel. Det flyttar reduktionsväxeln från drivenheten till hjulnavet. Vinsten är mycket mer utrymme för passagerare eller batterier.
Ingenjörerna från Hyundai och Kia ligger långt framme inom flera delar av elbilsteknologin. De har redan lanserat 800 voltsteknik före de flesta andra bilmärken. Nu kommer de med ytterligare en innovation som återuppfinner hjulet för elbilar.
Nevs har redan visat upp hjulmotorer på sin Emily GT, men Kia och Hyundai har en annan lösning för att göra drivlinorna effektivare och mer kompakta hos elbilar. Den nya uppfinningen kallas Uni Wheel och flyttar reduktionsväxeln från drivenheten till mitten av hjulet genom att sätta en planetväxel direkt i hjulnavet. Växeln har som uppgift att minska elmotorns varv till hjulen.
Genom att integrera planetväxeln i hjulen kan elmotorn placeras mycket närmare hjulen och vara mindre. Den behöver inte heller sättas direkt i hjulet, vilket gör att hjulmotorns nackdel med högre ofjädrad vikt elimineras. Trots att växeln sitter i hjulet tillåter den nya lösningen att hjulet är flexibelt och kan rotera upp och ner och svänga. De koreanska ingenjörerna uppger också att det blir minimalt med transmissionsförluster.
Främsta fördelen med den nya tekniken är att den tar mindre plats och skapar mer passagerarutrymme i elbilar. Det frigjorda utrymmet kan också användas för större batterier, vilket ger mer räckvidd. Fördelarna är till stor delar samma som fås av de hjulmotorer som används av Nevs Emily GT. Vilken teknik som är bäst i slutändan återstår att se.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter