Koenigseggs världsrekord hänger löst. Frågan är bara om de själva ska hinna sätta nytt rekord. Men även nya Bugatti Tourbillon vill bland sig i kapplöpningen mot drömgränsen på 500 kilometer i timmen.
– Vi har drivlinan och väntar bara på ett säkert däck, säger Christian von Koenigsegg till Top Gear.
Det var 2017 som Bugatti Chiron slog världsrekordet genom att köra i nästan 491 kilometer i timmen. Men rekordet sattes bara i en riktning och dessutom tillverkas inte den här modellen längre. Så egentligen är det Koenigsegg Agera som har världsrekordet genom att köra i 447 km/h i genomsnitt i två riktningar.
Men nu slåss flera tillverkare om att bestiga tronen som snabbast i världen. Koenigsegg siktar på att slå sitt eget världsrekord med nya Jesko Absolut.
– Vi i har drivlinan och vi vet att Jesko klarar att köra snabbare än 500 kilometer i timmen, vi väntar bara på ett däck som gör testet säkert, säger Christian von Koenigsegg till Top Gears podd.
Frågan om säkra däck är en viktig sak. Han får medhåll av Mate Rimac, chef över Bugatti-Rimac. Man kan inte bara bygga ett däck för en enda körning. Däcket man slår rekordet med måste kunna säljas till bilarna.
– Då kan man slå ut utvecklingskostnaden på försäljningen. Vi har Bugatti Tourbillon som är både lättare och genererar mindre motstånd än Chiron, den skulle mycket väl kunna slå rekordet, säger Mate Rimac.
Hos Hennessey med Venom 5 tror man att Michelin Cup 2R skulle klara av hastigheter över 500 kilometer i timmen, som också är drömgränsen. Han förklarar också att det inte bara är att sätta sig i bilen och försöka slå ett rekord. Det är många detaljer som måste stämma.
– För oss är det mer en fråga om var platsen. De flesta banor är väldigt korta så man måste ha en snabb acceleration vid starten och sedan komma upp i farten innan det blir en hastig inbromsning för att inte köra av vägen, sa John Hennessey.
Han pekar mot Koenigsegg som har testkört på motorvägar. Men det finns en stor risk som inte många är beredda att ta. John Hennessey tog ett varnande exempel, tänk om det skulle komma ut ett rådjur när man kör 440 kilometer i timmen. Då är man rökt för tid och evigheter. Han poängterade att det här inte är en vanlig testkörning, utan något som måste planeras mycket noga, av säkerhetsskäl.
Men alla tre var överens om att man besitter tekniken för att komma över 500 kilometer i timmen. Frågan är bara när man har rätt däck och hittar en bana som känns trygg för det här rekordet som kan bli historiskt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.