Kända profilerna hoppar av från stora motortidningen. Istället satsar de hårt på egen Youtube-kanal.
– Jag tror att folk gillar snacket, våra kontraster och att vi har roligt, säger Alrik Söderlind.
Kände motorjournalisten Alrik Söderlind hoppar av från stora motortidningen Auto Motor Sport som han varit trogen i 30 år. Med sig tar han parhästen Peder Karlsson. Tillsammans har de gjort succé på Youtube i formatet ”Förnuft & Känsla”. Programmet var det största svenska bilformatet på Youtube.
– Vi låg stadigt över 300 000 tittningar i månanden när vi körde med auto motor & sport med över 40 000 Youtube-prenumeranter, säger Alrik Söderlind.
Men den uppskattade duon och programmet kommer att leva vidare – på en helt egen Youtube-kanal. De har redan kört igång och släppt flera filmer.
– Vi har snart hållit på i en månad och på fem filmer har vi över 170 000 tittningar! Riktigt djäkla bra. Nu har vi hunnit få 3 700 prenumeranter.
Nu siktar de på att få ännu fler prenumeranter än under sin gamla flagg.
– Många har saknat kanalen. Jag tror att folk gillar snacket, våra kontraster och att vi har roligt. Men också att vi säger exakt vad vi tycker – och inte håller med varandra om allt. Man kan kanske identifiera sig med en av oss? säger Alrik Söderlind.
Tidigare testades många bilar på en liten gocart-bana norr om Stockholm. Nu lovar de ännu hetare tester.
– Vi ska öka tempot och göra mycket mer varierade inslag. Nu kör vi på Eskilstuna ETR-banan, som ska byggas ut till en fantastisk anläggning. Även med offroad-bana. Det blir givetvis också en podd. Vi ska inte backa för att diskutera de svåra ämnena i bilvärlden. Självklart blir det mycket intervjuer med spännande människor.
Nu efterlyser de galna idéer från tittarna.
– Grunden är att vi kör bilar, men vi kommer att lyssna på tittarna – vad vill de ha? Nu kan vi lägga mycket mer tid på det här än vi kunde med auto motor & sport, så potentialen är mycket större. Har vi kul och gör det vi tycker är intressant blir det bra. Men som sagt, vi är öppna för skojiga och spännande ideér, säger Alrik.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter