En känd svensk bilprofil har dömts grovt häleri efter att ha byggt ihop en Porsche 911 Turbo av delar från fyra stulna Porschar. Härvan avslöjades när en polispatrull stoppade en kvinna i en Porsche 911 för en rutinkontroll. Straffet blir villkorlig dom, dagsböter och ett stort skadestånd till försäkringsbolagen.
– NN har, på ett sätt som varit ägnat att försvåra ett återställande till ägarna, tagit befattning med stöldgods i form av fordonsdelar som härrör från fyra stycken olika bilar av modell Porsche, uppgav åklagaren i sin stämningsansökan i målet där en känd bilprofil i 50-årsåldern nu blivit dömd i Attunda Tingsrätt.
Allt började en lördagseftermiddag tidig höst 2019. En extrem sportbil, en ombyggd svart Porsche 911 av något oklar modell, stoppas av en polispatrull i en ort norr om Stockholm. En fordonskontroll visar att registreringsnumret inte stämmer överens med det chassinummer bilen borde ha. Polisen misstänker att den är stulen. Bilen kördes av en kvinna, men efter att Porschen stoppats av polis anländer bilprofilen till platsen och uppger att han är en av ägarna.
Polisen låter bärga bilen för att göra en undersökning hur det kommer sig att chassinumret inte matchar bilens registrering. När bilen kommer fram till polisens förvaring visar det sig att nyckeln saknas. Polisen beslutar att beslagta bilen, och den finns fortfarande i deras förvar i väntan på dom.
Bilprofilen hävdar i förhören att bilen är en krockad Porsche 991 Turbo som han köpt från Dubai via en tysk bilhandlare. Experter från Larmtjänst undersöker Porschen och upptäcker att bilen har delar från flera olika Porschar. Dessutom verkar chassinumret vara manipulerat. Numret på en tvärbalk är slipat och ett annat chassinummer har felaktiga popnitar. Mätarställningen står på 1000 mil, fast den aktuella Porschen borde ha gått 4000 mil.
I en kommentar till MotorMagasinet uppger den misstänkte mannen att Larmtjänst har bristande kunskap om Porsche och har lagt för stor vikt vid balken med ID-märkningen. Bilprofilen uppger att han ”bevisat” att Larmtjänst har fel.
Med hemlig teknik lyckas Larmtjänst spåra delarna på Porsche Turbon. De kommer, enligt Larmtjänst, från fyra olika Porsche-modeller som stulits i Sverige. Bilen skulle kunna vara en eftersökt Porsche 911 GT3 RS med utbytta delar och annan motor. Det finns andra delar som inte kommer från GT3 RS. Men bevisligen kommer dörrsidor, stolar, kablage, instrumentbräda, krockkuddar och styrväxel från en stulen GT3 RS.
Enligt MotorMagasinet har en Porsche GT3 RS som det tagits delar av blivit stulen två gånger på ett dygn. Först har hjulen stulits i Stavsnäs, och sedan har bilen stulits från parkeringen i Stavsnäs. Bilen hittas utan bakvinge, men stjäls igen från en Porscheverstad och är sedan dess spårlöst försvunnen.
Motorn och växellådan i bilprofilens beslagtagna Porsche kommer enligt Larmtjänst från en Porsche som stals i mars 2016 i ett parkeringsgarage i Stockholm. Ratten på bilen kommer från en stulen Porsche 911 Carrera 4 GTS.
– Han har därvid själv eller med hjälp av annan byggt ihop de stulna fordonsdelarna med andra fordonsdelar och en kaross, vilket resulterat i en bil, som inte registrerats eller haft korrekt registreringsskylt. De stulna fordonsdelarna som återfanns i bilen hade 2019 ett sammanlagt marknadsvärde överstigande 500 000 kronor, uppger åklagaren i sin stämningsansökan.
I förhören uppgav bilprofilen att den köpt delarna lagligt och han kan också visa en del kvitton, men åklagaren hävdar att vissa är förfalskade. Bland annat ett handskrivet kvitto på 150 000 kronor för motorköp. Mannens advokat hävdar i en inlaga att Larmtjänst uppgifter om delarna och det manipulerade chassinumret är felaktiga. Mannen har också visat upp bilder på hur den krockade bilen från Dubai ska ha sett ut innan ombyggnaden.
Attunda tingsrätt valde att gå på åklagarens linje och dömde mannen, mot hans nekande, till villkorlig dom samt 140 dagsböter för grovt häleri, totalt 35 000 kronor. Han ska dessutom betala ett skadestånd på 520 000 kronor till försäkringsbolagen. Polisen har sedan länge beslagtagit bilen och den ska nu förverkas, troligen kommer den att skrotas.
Men nu överklagar alltså bilprofilen sin dom. Sent på eftermiddagen den sista dagen innan domen skulle vinna laga kraft inkom bilprofilens överklagan till Svea Hovrätt.
Bilprofilen har nu överklagat domen till hovrätten, något som var väntat enligt åklagaren.
– Nej, han anser sig oskyldig så det var ganska väntat att han skulle överklaga. Men troligen kommer det inte upp i hovrätten förrän nästa år. Det kan vara så att de begär förtur eftersom det finns en bil i beslag, säger åklagare Emmy Palmén till MotorMagasinet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter