Kan bilen utan bakruta rädda Polestar?

Att starta ett nytt bilmärke är bland det svåraste som finns. Polestar har otroligt fina bilar på gång samt Volvo Cars och Geely i ryggen. Ändå ser det otroligt tufft ut för det nya bilmärket. Det vore en tragedi om Polestar misslyckades.

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Om du vill bli förmögen på att starta ett bilmärke – starta med en ännu större förmögenhet. Att starta bilmärken verkar vara en av de sämsta affärsidéer som finns. Ändå har fler bilmärken än på 100 år startats de senaste åren. 

I modern tid finns det bara ett fåtal bilmärken som gått från noll till livskraftig succé. De två främsta exemplen är Tesla och BYD. Tesla tog in närmare 200 miljarder kronor i kapital innan bolaget fick sitt första lönsamma år 2020. BYD började som tillverkare av batterier till mobiltelefoner 1995 och utvecklades på ett mirakulöst sätt till Kinas största och mest lönsamma elbilstillverkare. Även Geely har lyckats nå lönsamhet för flera nya bilmärken. Men det är i princip märken som startades för mer än 20 år sedan.  

Polestar 3 och 4 ska få märkets försäljning att närmast tredubblas på drygt ett år.

Med Polestar har Geely än så länge huggit i sten och nu klämtar klockan för elbilsmärket. Detta trots att Polestar kan luta sig mot Volvo Cars och Geelys infrastruktur, kunnande och fabriker. Det säger något om hur extremt tufft det är att slå sig fram som nytt bilmärke idag. Det vore en tragedi om Polestar gick under.

Sedan Saabs konkurs i december 2011 är Polestar det närmaste ett större svenskt bilmärke vi kommer idag. Även om tillverkningen än så länge sker i Kina genererar bolaget många värdefulla arbetstillfällen inom utveckling och design. Runt 1700 personer arbetar idag på bolaget i Sverige och den långsiktiga planen är stark tillväxt i Västsverige. 

Kan bilen utan bakruta rädda Polestar?

Dessutom är de kommande bilmodellerna fantastiska. Nya Polestar 3 är bland de absolut finaste bilarna jag suttit i det senaste året, gå till Polestar och provsitt. Hade jag kunnat avvara en dryg miljon hade jag köpt en ”3” direkt. Polestar 4 verkar också vara en otroligt innovativ bil, med det djärva draget att ta bort bakrutan. Men ytterst få har råd med 750 000 kronor för den bakhjulsdrivna instegsmodellen. 

Nu behöver Polestar ytterligare 19 miljarder kronor för att förhoppningsvis kunna stå på egna ben om ett drygt år. Fem friska miljarder har redan lånats ut i höst av Volvo Cars och Geely, ytterligare 14 miljarder kronor måste hittas på något sätt. Det är pengar som Volvo Cars har svårt att chippa in i dagsläget och för Geely är det heller inte småpotatis. Intresset från externa investerare verkar svalt. 

Försäljningsmålet för 2025 har slaktats med 45 procent från 290 000 bilar till 155 000-165 000 bilar. Det ska ändå till ett mirakel om Polestar ska klara det. I år säljs 60 000 bilar av Polestar 2, varav en fjärdedel till en enda kund, troligen Hertz. Polestar 2 är ingen kioskvältare längre, alltså ska de dyra Polestar 3 och Polestar 4 tillsammans sälja minst 100 000 bilar år 2025. Som en jämförelse sålde Porsche, ett av världens starkaste varumärken, 88 000 Taycan ifjol. Med tanke på hur få dyra elbilar andra tillverkare säljer skulle jag säga att det är en utopi att sälja 100 000 Polestar 3 och 4. 

Men jag hoppas på ett mirakel och att Polestar snabbt blir lönsamma. Sagorna om Tesla och BYD innehåller båda en otroligt framgångsrik bilmodell som fick tillverkarna att bli lönsamma. I Teslas fall var det Model 3 som blev en säljsuccé och gjorde bolaget lönsamt 2020. Polestar måste helt enkelt ha en dark horse i stallet. En billig folkversion av Polestar 4 eller en Polestar 7 som är en game changer, jag hoppas.  

Polestars modellutbud fram till 2026: Polestar 2, 3, 4, 5 och 6.