På denna Volvo V70 från 1999 har mätarställningen stannat på 999 999 km. Men ägaren har inga planer på att sluta köra bilen.
– Så länge den startar kör jag vidare, säger Julius Gabeler.
Holländaren Julius Gabeler äger en riktig evighetsmaskin. Hans Volvo V70 tillverkad 1999 har gått längre än vad de flesta bilägare kan drömma om. Den har nämligen passerat den magiska gränsen på 100 000 mil. Exakt hur långt den har gått i dag är dock oklart, eftersom mätarställningen slutade fungera vid 999 999 km.
– Den närmar sig sitt slut, men den går fortfarande ganska bra, med lite skrammel, säger Julius, till Auto Week.
Volvon ägdes först av Julius bror, som använde den som leasingbil fram till 2004. Då hade bilen gått 11 100 mil. Samma år bytte Julius jobb och behövde en ny bil, så han bestämde sig för att köpa sin brors bil.
– Jag körde leasingbilar fram till 2004. På grund av ett jobbyte behövde jag min egen bil, så min brors Volvo passade perfekt, säger han.
Julius kör väldigt mycket bil och Volvon samlade snabbt på sig mer och mer kilometer. De fyra första åren fick servade han bilen hos en Volvoåterförsäljaren, men efter mindre bråk bestämde han sig för att ta hjälp från annat håll.
– Motor hackade så jag tog den till verkstaden. De sa att en ny motordator behövdes, men när jag hämtade bilen i slutet av dagen gick den perfekt och fortsatte att göra det. Så jag trodde inte att den nya datorn var nödvändig, men den var redan beställd och kunde inte returneras. Jag hade inget annat val än att sätta dit delen, men det var sista gången jag åkte dit, säger han.
De 17 senaste åren har Julius servat bilen vid en annan verkstad som han är mycket nöjd med. Men den senaste tiden har bilen inte fått lika mycket kärlek som tidigare.
– Jag kom nyligen med en tårta till dem för att tacka dem för all den fantastiska servicen. Ibland går jag in för att byta en glödlampa och får inte ens en faktura. Ibland står det på notan för nästa service, men ibland inte. Jag ska erkänna att inte mycket har gjorts under de senaste 200 000 kilometrarna. Bara det allra nödvändigaste, säger han.
V70:ans AC slutade fungera för flera år sedan. Men Julius har valt att inte åtgärda problemet, eftersom han inte vill investera i en bil som kan gå sönder när som helst.
– Om jag hade vetat att den skulle fortsätta fungera hade jag fixat det, säger han.
I dag är Volvon fylld med repor, bucklor och rostfläckar. Men bilens femcylindriga motor vägrar att ge upp.
– När körsträckan passerade 800 000 km kände jag en lust att fortsätta tills den når miljonen. Nu är det äntligen gjort, säger Julius.
Efter att Volvon passerat 100 000 mil bestämde sig Julius för att göra en besiktning. Besiktningsmannen Joep Schuurman provkörde bilen och genomförde en noggrann undersökning. Han skrev ner en lång lista med saker som behövde åtgärdas. Bland annat upptäckte han att motorn läcker olja, att avgasgrenröret är sprucket och att bilen vibrerar vid inbromsningar. Efter undersökningen sa Julius så här om Volvon.
– Bilen är inte den som ger upp i första taget och så länge den startar kör jag vidare. Jag letar inte aktivt efter något annat, och vi har fortfarande vår Twingo för nödsituationer. Men det har varit klart för mig ett tag att Volvons slut är nära, avslutar Julius.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.