Jesper vågade köpa elbilen Fisker trots konkurs

Teknikfantasten Jesper Carlzon vägrar att skilja sig från Fisker. Trots konkursen vågar han köpa nya elbilen Fisker Ocean. Nu säljer han sin gamla Fisker Karma.
– Jag är inte rädd för att köpa en bil utan garantier, säger han. 

Jesper Carlzon säljer sin Fisker Karma på auktion. Men inte för att han har tröttnat på det kapsejsade bilmärket. Tvärtom, den här flygkaptenen från Stocksund har redan köpt sig en ny Fisker, en Ocean.
– Jag är väldigt nöjd med bilen. Men jag skulle inte rekommendera någon som har tummen mitt i handen att köpa den. Det kräver en hel del kunnande och intresse, säger Jesper Carlzon.

Fisker grundades 2007 av den danska designern Henrik Fisker. Han hade tidigare arbetat på Aston Martin och BMW och drömde om ett eget bilmärke. Men redan 2013 konkursade företaget en första gång. Men lyckades sedan återuppstå 2016 efter en rekonstruktion, innan det tidigare i år grundstötte på nytt.

Fisker Ocean.
Fisker Karma.

– Det är givetvis en chansning att köpa en bil utan garantier. Men det finns många sätt att ordna med reservdelar. Det finns bland annat problem med en vattenpump till klimatanläggningen, men nu har en domare i USA bestämt att konkursförvaltaren ska stå för kostnaderna och byta ut dem, säger Jesper Carlzon.

Han har ägt sin nya Fisker Ocean i en månad. Än så länge har allt fungerat utmärkt, trots att bolaget konkursat.
– Man har även skickat ut en uppdatering av mjukvaran. Det är samma sak med Karma som hos Ocean, att de släpptes för tidigt, säger Jesper Carlzon.

Interiören i Fisker Karma.
Interiören i Fisker Ocean.

Det finns också ett annat sätt att komma över Fiskerdelar. 
– Från Norge kan man köpa delar också, de har blivit väldigt duktiga på att göra egna och det lätt att kontakta dem, säger Jesper Carlzon.

Att beställa service och reparationer för en bil från ett konkursat företag kan verka omöjligt. Men Fiskerägarna i Europa har faktiskt en lösning. 
– För service finns det både i Litauen och Nederländerna. De gör flygande service och bokar upp sig hos flera Fiskerägare i Sverige på samma gång, jag tycker att det fungerar väldigt bra, säger Jesper Carlzon.

Efter fyra år och 6000 mil tyckte Jesper att det var dags att byta bil. Men han funderade aldrig över att svika sitt favoritmärke.
– Jag hade haft min Karma ett tag och var väldigt nöjd med den. Sedan var jag intresserad av en SUV och började titta efter en Ocean. 

Det var precis före konkursen. Mitt under förhandlingarna gick företaget omkull.
– Innan Fisker gick i konkurs var jag hos dem och diskuterade att köpa en bil. Men sedan såldes alla fordon till en och samma köpare. Men den ringde till mig sedan och frågade om jag var intresserad, säger Jesper Carlzon.

Men det är inte bara tekniken som lockar honom. Fiskers speciella design har brittiska toner.
– Designen tilltalar mig väldigt mycket, den påminner som sagt om Aston Martin och jag är väldigt nöjd med allt, men då får man inte vara rädd för att vara lite omkring sig och ordna med saker själv, säger Jesper Carlzon.

Karman var en hybrid medan Ocean är elektrisk. Jesper trivs alldeles utmärkt med det nya arrangemanget. 
– Det går inte 70 mil som de säger, men nästan 60. Vi körde till Öland och då behövde jag bara ladda sju minuter för att vara säker på att vi skulle komma över bron, säger Jesper Carlzon. 
LÄS MER: