Jeremy Clarkson hyllar nytolkningen av Lamborghini Countach

Den återuppståndna av Lamborghini Countach har delat fansen i två läger och fått designern Marcello Gandini att rasa. Men Jeremy Clarkson älskar den moderna versionen. 
– Bara 112 exempel har gjorts och de är alla sålda. Gud vet varför de lånade ut en till mig. Men jag är väldigt glad att de gjorde det.

Lamborghini har nu startat leveranserna av nya Countach, en modern tolkning av den legendariska superbilen från 1970- och 80-talet. 

Redan när bilen premiärvisades fick den en hel del kritik. Argast var Marcello Gandini som ritade original-Countach. Han tog helt avstånd från bilen. 

Den nya versionen av Lamborghini Countach har fått kritik av designern Marcello Gandini som ligger bakom den första versionen.

– Att upprepa en modell från det förflutna är enligt min åsikt negationen av de grundläggande principerna för mitt DNA, sade legendaren bland annat.

Jeremy Clarkson delar verkligen inte den uppfattningen. Han tycker både bilen är läcker och betydligt bättre att köra än originalet som han menar är kraftigt överreklamerad. Bilen var otroligt tungstyrd, obekväm, hade obefintlig bakåtsikt och var inte mycket snabbare än en GTI-bil från 80-talet, enligt Clarkson. 

– För att bli minsta bekväm behövde du inte ha någon nacke alls och att dina armar var exakt lika långa som dina ben. Tänk apa.

Då är det andra tongånger när det gäller den nya Lamborghini Countach LPI 800-4. Bilen som endast görs i 112 exemplar kostar 25 miljoner kronor och har 814 hästkrafter och en toppfart på 355 km/h. Den nya versionen har enligt Clarkson ärvt utseendet, men inte svagheterna. 

– Jag måste erkänna att det är pännande att se. Det borde inte ha fungerat och ändå har det verkligen, verkligen gjort det. De har gjort ytterligare  affischbil, blir hans omdöme om den nya bilen som trots alla hästkrafter är lättkörd. 

– Den gjorde bara vad jag sa åt den att göra. På samma sätt som en ko kommer att göra vad du säger att den ska göra om du använder tillräckligt med el, skriver han i Sunday Times. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester