Jeremy Clarkson: “Därför är fri fart säkrare än hastighetsbegränsning”

Den kände motorjournalisten Jeremy Clarkson älskar delarna av autobahn där det är fri fart.
– Fart räddar liv. Förare slipper titta på hastighetsskyltar hela tiden och kan istället fokusera på vägen. I Storbritannien finns så många hastighetsskyltar att vi tvingas titta mer på skyltarna än på trafiken, säger han.
Se Clarkson – och vännerna Richard Hammond och James May – trycka gasen i botten på tyska motorvägen.

https://www.youtube.com/watch?v=H1sEylKnhKE

Mellan 2002 och 2015 var Jeremy Clarkson en av programledarna i Top Gear tillsammans med James May och Richard Hammond.
Clarkson är en folkkär men kontroversiell person i Storbritannien, bland annat för sina uttalanden mot den tidigare Labour-regeringen och mot vad han kallar “klimathysterin”. Hans åsikter blev tillslut för mycket för statliga tv-bolaget BBC som sparkade Clarkson för fula ord och dåligt uppförande.

Men för fyra år sedan återkom Clarkson – återigen tillsammans May och Hammond – med det nya underhållningsprogrammet The Grand Tour. Och de är fortfarande lika populära och kontroversiella.
I det senaste avsnittet förklarar Clarkson att han är stor förespråkare av fri fart på motorvägar.
– Tysklands ekonomi har vuxit dubbelt så mycket jämfört med Storbritanniens de senaste 15 åren. Det beror på att vi kör 40 km/h på vägarna och tyskarna kör 300 km/h, säger han.

Jeremy Clarkson utvecklar sitt resonemang:
– Fart räddar liv. Förare slipper titta på hastighetsskyltar hela tiden och kan istället fokusera på vägen. I Storbritannien finns så många hastighetsskyltar att vi tvingas titta mer på skyltarna än på trafiken.

James May håller med sin kollega:
– Kör alla bilister 250 km/h där det är fri fart? Nej, såklart inte. Och alla rusar inte in i lejonburen på ett zoo bara för att någon glömt låsa burdörren. Här i Tyskland är det inte kaos på autobahn, trots att det är fri fart på många sträckor.

I fjol röstade tyska förbundsdagen om den fria fartens vara eller icke vara på autobahn. Det blev en jordskredsseger för fri fart: 126 parlamentsledamöter röstade för en hastighetsbegränsning, och 498 sade nej.
Omkring 70 procent av det 12 174 km långa tyska motorvägsnätet saknar hastighetsbegränsning (fri fart) och sajten Car and Driver har tidigare rapporterar om att autobahn har bland de lägsta dödstalen i världen. En stor del av de dödsolyckor som ändå förekommer kan tillskrivas andra faktorer än fart, skrev sajten.

Trion beslutade sig för att se vem som vågade köra snabbast på motorvägen. 
Richard Hammond i en Jaguar F-Pace kom upp i 249 km/h.
Jeremy Clarkson kunde bara pressa sin Range Rover till 239 km/h.
Och James May glömde ställa in sin instrumentpanel – istället fick vi se att motorn i hans stora Bentley-suv gjorde 6000 varv per minut…
– May är en idiot, så stryk honom från tävlingen, avslutade Jeremy Clarkson.