Som företagets allra första elbil och utan fyrhjulsdrift tar Jeep Avenger tydligt avstånd från familjeträdet – och frågan är om de har lyckats. Vi har testat “Årets Bil 2023” för att se hur den ter sig utan sina klassiska Jeep-egenskaper.
– Avenger skulle lika gärna kunna vara en Opel.
Snabbfakta om Jeep Avenger
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Elektrisk räckvidd: 400 km
Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder
Batteri: 54 kWh
Toppfart: 150 km/h
Mått (längd/bredd/höjd): 4080/1780/1530 mm
Vikt: 1 500 kg
Pris: från 469 900 kronor
Jeep Avenger är en elektrisk kompakt crossover-SUV. Det är inte bara den första elektriska Jeepen, utan den första modellen som är utvecklad och byggd i Europa för den europeiska marknaden. Avenger bygger på Stellantis-koncernens nya plattform e-CMP2, som också används av bland annat Opel Mokka-e, Peugeot e-208, och DS 3. E-Tense. Avenger lanseras med enbart framhjulsdrift, vilket inte känns så “Jeepigt”. Det kommer dock en fyrhjulsdriven variant nästa år.
Jeep Avenger är ungefär lika lång som en Skoda Fabia, vilket gör den till en av de allra mest kompakta suvarna på marknaden. De kompakta dimensionerna gör sig först inte märkbara interiört. Är man däremot lång, över 190 cm, kan det vara svårt att hitta en trevlig körställning. Sätena är inte speciellt bekväma och det finns inte tillräckligt med justering i ratten. Det är alltså väldigt svårt att hitta en bra körställning för den långe föraren, och det är nog den största nackdelen med bilen.
Kupén är full av svart och grå plast som känns billig och tråkig. Instrumentpanelen och infotainmentsystemet är 10.25-tumsskärmar. Layouten är stilren och infotainmentsystemet är relativt lättanvänt. En stor fördel är att Jeep har valt att lämna en rad med knappar för AC:n, vilket gör det lättare att använda under körning. Även förardisplayen är tydlig och lätt att förstå.
Det finns en hel del praktiska fack inne i kupén, totalt 34 liter, vilket motsvarar en liten kabinväska. Facken finns i dörrarna, mittkonsolen och armstödet. Det finns också ett långt fack på instrumentpanelen, dock kan man undra vad som händer med innehållet i facket vid en krock. Många av knapparna och reglagen känns igen från andra Stellantis-produkter, som Mokka-e.
Baksätet i Avenger känns klaustrofobiskt och man kan inte vara längre än 170 centimeter om man ska ha tillräckligt med huvudutrymme. Benutrymmet däremot kan man glömma om man inte har ben smala som en selleri. En kort sittdyna och mörk inredning förhöjer inte trivselkänslan. Men såklart ska man inte glömma att Avenger är en väldigt liten och kompakt bil. Det kan fungera för småbarnsfamiljen eller för de som väldigt sällan använder baksätet. Bagageutrymmet på 380 liter är dock mer normalt och en stor öppning gör det lätt att lasta in packning.
Jeep Avenger kommer med tre körlägen för vägbruk och tre för terrängkörning. Eco, Normal, Sport och Sand, Lera, Snö. För att få ut maxeffekten på 156 hästkrafter och 260 newtonmeter behöver bilen vara i sportläget.
Som så många andra elbilar känns Avenger pigg och lätthanterlig. Styrningen känns dock relativt vag vid högre hastigheter vilket drar ner körkänslan. Den låga vikten på bara 1500 kg kompenserar för styrningen och gör att den är förvånansvärt rolig att köra runt slingriga vägar. Det är tydligt att bilen inte är fyrhjulsdriven och det ska bli spännande att se om den versionen känns mer “Jeepig”.
Bilen känns mestadels bekväm under körning. Fjädringen och chassit känns välbalanserat vid körning på asfalt men det har lite svårare på grusvägar och ojämna underlag, körningen blir då relativt stötig och ojämn. Förvånansvärt resultat för att vara en Jeep.
I helhet är Jeep Avenger en trevlig liten suv som kan komma att uppskattas av många. Men utan sin framkomlighet eller klassiska körkänsla känns Avenger inte som en riktig Jeep. Förutom ett par loggor här och där skulle Avenger lika gärna kunna bära en Opel-logga, det är nog det stora problemet för nya Avenger.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]