Jättesuget efter Toyotas hybrider – hinner inte tillverka

Just nu är det ett enormt sug efter Toyotas hybrider. Men den japanska biljätten har stora problem med att möta efterfrågan på flera ställen i världen. Samtidigt är situationen annorlunda i Sverige.

Toyotas val att inte enbart satsa på elbilar utan även på hybrider har visat sig vara ett smart drag. Den japanska tillverkaren dominerar idag marknaden för hybrider, samtidigt som efterfrågan är enorm. Men på grund av det stora intresset och andra faktorer har Toyota just nu svårt att möta efterfrågan, och i många länder är det idag väldigt långa väntetider för att få sin hybrid från Toyota levererad.

På många platser i Europa är väntetiderna för att få en hybridversion av Yaris och RAV4 uppemot 60 till 70 dagar. Det är ungefär dubbelt så lång väntetid som modellerna hade 2020. I Japan måste kunderna vänta på sina Toyota-hybrider mellan två och fem månader, och i USA har amerikanska handlare svårt att leverera hybridversionerna av Prius och Camry på grund av den enorma efterfrågan, skriver AutoBlog.

Toyota Corolla Hybrid.

Allra värst är det för indiska kunder som i värsta fall får vänta i nio månader på att få sin Toyota-hybrid. När Carup når fram till Toyota i Sverige rapporterar de att tillgången är betydligt bättre än så.
– Storsäljarna Toyota Yaris Cross Hybrid, Toyota Corolla Hybrid och Toyota C-HR Hybrid har normala ledtider på mellan 3 och 6 veckor, skriver Christian Hallin, informationschef på Toyota Sverige, till Carup.

En stor anledning till Toyotas leveransproblem har att göra med tillverkningen av hybriderna. Bland annat är det just nu en stor brist på en viss typ av komponent som krävs för hybridmotorn. Dessutom har företaget Denso, som är en stor underleverantör till Toyota, också problem med att få tag på tillräckligt med en viktig komponent som krävs för hybridernas batterier.

För att minska den långa väntetiden i Indien har Toyota planer på att starta upp en ny tillverkning av viktiga komponenter i landet. Biljätten har även investerat 14 miljarder dollar i en ny batterifabrik i North Carolina, USA. Just nu har även andra hybridtillverkare, som Hyundai och Kia, problem med produktionsbegränsningar.
LÄS MER: