En stor strejk har brutit ut på Ford i Köln. Historiskt besked efter nästan 100 år av tillverkning i staden.
– Nu har arbetet stannat, vi släpper inte in någon, säger David Lüdtke från IG Metall till Kölner Stadt-Anzeiger.
Ford försäljningssiffror i Europa rasar. Från fem procent till 3,5 procent av nybilsförsäljningen på bara tre år. Därför har företagets ledning på en av dess äldsta fabriker utanför USA beslutat om drastiska nedskärningar.
Arbetsstyrkan består av 11 500 personer i dag. Men det ska minskas med nästan 3000 anställda fram till 2027. IG Metall sätter sig på tvären. De medger att situationen är kärv. Samtidigt kräver det höga avgångsvederlag för de som tvingas bort. Dessutom vill facket ha trygghet för de som är anställda genom underleverantörer.



På onsdagsmorgonen började den stora strejken. Medlemmarna i IG Metall bommade igen grindarna och tände bengaliska eldar. Deras kolleger dök upp för att hämta sina kuponger som de kan ansöka om strejklön med.
– Beslutsamheten är stor. Om någon absolut vill ta sig in kommer vi att försöka prata dem först, säger David Lüdtke.
I Fordfabriken tillverkas två av märkets elbilsmodeller. Men lönsamheten har varit mycket dålig. Ford är beroende av att köpa delar från Volkswagen och det gör att förtjänsten blir mycket blygsam. Från huvudkontoret i Michigan har man aviserat planer på att ta sina händer från Ford i Tyskland. Moderbolaget säger att man gör några slutliga investeringar. Därefter måste den tyska fabriken själv gå med vinst och stå på egna fötter.

Ford slog upp portarna i Tyskland 1925. Då fanns fabriken i Berlin. Men redan 1930 flyttade man verksamheten till Köln. Fram till dagens datum har den varit befriad från konflikter mellan arbetsgivare och anställda. Därför är den här strejken ett stort brott i företagets historia
IG Metall meddelar att man avslutar strejken efter nattpassen på torsdag morgon. Därefter kommer förhandlingarna att fortsätta om nedskärningarna och dess konsekvenser.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.