Nya bilar konstrueras för att bli säkrare och snyggare. Men modellernas nya design skapar ett oväntat problem, visar en stor brittisk undersökning.
“27 nya bilmodeller har usel sikt från förarplats och det kan innebära fara i trafiken” säger konsumentsajten WhatCar?, som granskat alla bilar på marknaden.
Striktare krav på säkerhet från EU och inte minst jakten på fem stjärnor i krocktester – som blivit ett viktigt argument för att sälja bilar – har fått tillverkare att göra tjockare a-stolpar. Det är de balkar som finns på båda sidorna om vindrutan.
På senare år har dessutom bildesigners skapat coupémodeller med sluttande taklinje där bak och det har resulterat i allt mindre bakrutor och sämre sikt. Men exakt hur illa är det? Och vilka modeller har så dålig sikt att de kan anses vara en trafikfara?
Konsumentsajten WhatCar? beslutade sig för att mäta sikten i alla bilar på marknaden, både nya modeller och begagnade.
Med hjälp av en kamera som roterade 360 grader i ansiktshöjd från förarplatsen kunde det undersökande teamet få fram en exakt procentsiffra över hur bra/ dålig sikt en förare har i totalt 480 bilmodeller.
Resultatet: 243 nya och gamla modeller får fyra stjärnor av fem möjliga, och det är ett bra betyg.
Men hela 413 modeller får ganska skrala tre stjärnor och 27 modeller får bara två stjärnor.
De 27 bilarna med sämst sikt pekas ut på en lista och några säljer ganska bra i Sverige, bl a Nissan Micra, Kia Rio, Dacia Duster och Renault Megane. Du ser den fullständiga listan längst ner i artikeln.
En så pass dyr bil som Mercedes-Benz GLC Coupe får bara två stjärnor i betyg.
Och även om BMW:s lyx-suvar X5 och X6 inte finns med på WhatCar?-listan så har de fått kritik i andra forum för bristande sikt i den lilla bakrutan.
– Tillverkarna måste börja fundera på balansen mellan säkerhet och god sikt för föraren. Annars blir det ett nytt säkerhetsproblem som kan orsaka olyckor och i värsta fall dödsfall på vägarna, konstaterar Lisa Barber, chefredaktör på WhatCar?.
– Många av bilarna har visserligen förarassistans, t ex backkamera, och det är bra. Men sån teknologi bör inte ersätta möjligheten för en förare att själv ha bra koll på sin omgivning.
Lisa Barber påpekar dessutom att siktbetyget inte ger en fullständig bild av bilarnas kvalitet.
– Enbart bra sikt betyder förstås inte att vi rekommenderar en bil till våra läsare. Det finns flera exempel på bilar som fått fyra stjärnor i betyg, men som vi ändå avråder från att köpa.
Hela listan över bilarna med sämst sikt från förarplatsen (i bokstavsordning)
Chevrolet Camaro (2015-2018)
Chevrolet Cruze (2009-2015)
Chevrolet Orlando (2011-2015)
Citroen Combi Jumpy (2007-2015)
Citroen SpaceTourer (2016-)
Dacia Duster (2018-)
Dacia Duster (2013-2018)
Dacia Sandero (2013-)
Ford Ecosport (2014-)
Ford Ka+ (2016-2019)
Ford Ka+ Active (2018-2019)
Honda Civic (2006-2011)
Honda CR-Z (2010-2013)
Jeep Wrangler (2007-2018)
Kia Rio (2005-2011)
Mercedes-Benz GLC Coupe (2016)
Nissan 370Z (2009-)
Nissan Micra (2017-)
Renault Fluence (2012-2013)
Renault Megane (2016-)
Renault Megane Copué (2009-2016)
Renault Wind (2010-2012)
Smart EQ Fortwo (2018-)
Smart Fortwo Cabriolet (2016-2019)
Toyota IQ (2008-2014)
Vauxhall Vivaro Life (2019-)
Volkswagen Jetta (2006-2011)
Maths Nilsson är grundare av Carup.