Kraftigt minskad försäljning för medelstora sedaner och kombibilar. Det visar nya siffror för 2025. Intresset växer istället för annan biltyp.
Lyxiga medelstora sedaner och kombi var tidigare självklarheter hos många. Men nu tappar de snabbt mark på försäljningslistorna. Nya siffror från Dataforce, publicerade av Autonews Europe, visar nedgången tydligt. Konsumenterna väljer i allt högre grad andra typer av bilar. Nu står SUV:ar i centrum. Men för medelstora sedan- och kombimodeller väntar stora utmaningar framöver.
Försäljningen av lyxiga medelstora sedaner föll med hela 19 procent under de första tio månaderna av 2025. BMW 3-serie leder försäljningen. Men även den har påverkats kraftigt. Registreringarna har sjunkit med hela 23 procent jämfört med förra året. Nu uppgår försäljningen till 60 237 enheter.

Även Volvo har det tufft inom segmentet. Volvo S60 och V60 såg en tuff nedgång på 35 procent, och sålde tillsammans 16 476 enheter. Även Polestar 2 sjönk med 26 procent till 14 099. Och BMW:s 4-serie minskade 12 procent till 10 081 enheter. Alfa Romeos Giulia har en lojal följarskara. Men även den noterade en bitter nedgång på 20 procent.
Men problemet handlar inte bara om vilka modeller som finns. Bilköpare har börjat titta allt mer på andra segment, enligt uppgifter. Det finns till exempel ett fortsatt starkt intresse för mellanstora SUV:ar. Även modeller som har laddhybrid, som kinesiska BYD Seal U.
Europas mest sålda premiumkompakta sedaner
| Modell | Jan–Okt 2025 | Förändring vs 2024 |
|---|---|---|
| BMW 3-serie | 60 237 | -23 % |
| Audi A5 | 53 483 | Ny |
| Mercedes C-klass | 41 355 | -14 % |
| BMW i4 | 36 982 | -1,6 % |
| Volvo S60/V60 | 16 476 | -35 % |
| Polestar 2 | 14 099 | -26 % |
| BMW 4-serie | 10 081 | -12 % |
| Audi A4 | 3 467 | -94 % |
| Alfa Romeo Giulia | 2 825 | -20 % |
| DS No. 8 | 798 | Ny |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















