Bilförsäljningen i Europa vände upp i augusti. Elbilar ökar med 27 procent. Laddhybrider med hela 55 procent trots omtvistade utsläppssiffror. Här är bilmärkena som går bäst och sämst.
Bilförsäljningen i Europa vänder upp. I augusti ökade registreringen av nya bilar med fem procent, visar nya siffror från ACEA. Allra bäst går det för elbilar. Totalt i Europa var ökningen 27 procent. Allra bäst går det i Polen och Spanien med ökningar på 238 respektive 161 procent. Under de första åtta månaderna 2025 registrerades 1 132 603 nya batterielektriska bilar, vilket motsvarade 15,8 procent av EU:s marknadsandel.
Bilar som enbart drivs av bensin och diesel minskar med 20 respektive 26 procent. De som vill ha en bil med förbränningsmotor väljer istället laddhybrider och hybrider som ökar kraftigt. Ökningen för laddhybrider blev 55 procent. Det såldes 82 684 laddhybrider jämfört med 159 810 elbilar i Europa i augusti. Hårdare tider stundar dock för laddhybrider. Bilarnas låga utsläpp har visat sig vara en bluff och de släpper ut 298 procent mer än de officiella utsläppssiffrorna. Nu ändras skattereglerna i två steg.
Bland bilmärkena så blev BYD den stora vinnaren med en ökning på 216 procent i augusti. Tesla minskar sitt stora tapp, men backar 22 procent i augusti. Volvo Cars har det tufft och minskar 21 procent i Europa. Lancia och Mitsubishi blev de största förlorarna i procent med minskningar på 63 respektive 31 procent.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter