Ny väljer allt fler svenskar elbilar igen. Trots Teslas kollaps blev det en jätteökning i april. Volkswagen ID.7 blev den överlägset mest sålda elbilen. Men bilbranschen kräver nu mer bidrag till elbilar.
– Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden.
När räntan gått ner börjar den svenska nybilsmarkanden att återhämta sig. I april steg registreringarna med 10,5 procent, visar nya siffror från Mobility Sweden. Men det som verkligen sticker ut är den stora ökningen för elbilar. Efter att ha tappat under förra året ökar nu elbilarna med 26 procent. Totalt rullade 8555 nya elbilar ut på de svenska vägarna.
Bilbranschens lobbyorganisation Mobility Sweden är dock inte alls nöjda. De väljer helt att tiga ner elbilarnas ökning i sitt pressmeddelande och fokuserar istället på att laddhybrider ökat med 19 procent. De efterlyser mer bidrag till ebilarna, trots ökningen. De flesta elbilarna köps av företag som får stora skattelättnader. Hos privatpersoner går försäljningen fortfarande trögt. Men retoriken blir knepig för bilbranschen.
– Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.

Den som tittar i statistiken ser dock att elbilar gått upp med 26 procent. Det sker trots att den tidigare marknadsledaren Tesla kollapsat och bara registrerade 203 nya bilar under månaden. Det är ett tapp på 81 procent. Istället ökar andra märken stort på elbilar. Stor vinnare är Volkswagen. Deras ID.7 är nu Sveriges populäraste elbil före Volvo EX40.
Alla nyregistrerade elbilar i Sverige april 2025
Modell | Antal april 2025 | Antal april 2024 | Ändring |
VW ID.7 | 976 | 75 | 1201,3% |
VOLVO EX/XC40 | 640 | 537 | 19,2% |
VOLVO EX30 | 547 | 756 | −27,6% |
SKODA ENYAQ | 486 | 152 | 219,7% |
KIA EV3 | 397 | – | |
VW ID.4 | 396 | 276 | 43,5% |
POLESTAR 4 | 322 | 16 | 1912,5% |
KIA EV9 | 285 | 161 | 77,0% |
VW ID.3 | 259 | 290 | −10,7% |
AUDI Q4 E-TRON | 258 | 295 | −12,5% |
AUDI A6 E-TRON | 237 | – | |
VOLVO EC/C40 | 215 | 171 | 25,7% |
KIA EV6 | 212 | 174 | 21,8% |
SKODA ELROQ | 180 | – | |
BMW I5 | 175 | 29 | 503,4% |
TESLA MODEL Y | 170 | 838 | −79,7% |
AUDI Q6 E-TRON | 169 | – | |
POLESTAR 2 | 164 | 434 | −62,2% |
BMW I4 | 155 | 91 | 70,3% |
BMW IX1 | 153 | 156 | −1,9% |
MERCEDES EQA | 135 | 64 | 110,9% |
NISSAN ARIYA | 128 | 12 | 966,7% |
MERCEDES EQE | 121 | 151 | −19,9% |
FORD EXPLORER | 108 | – | |
VOLVO EX90 | 104 | – | |
RENAULT 5 | 96 | – | |
MERCEDES EQB | 91 | 172 | −47,1% |
VW ID. BUZZ | 76 | 40 | 90,0% |
XPENG G6 | 76 | – | |
PORSCHE MACAN | 70 | – | |
CUPRA BORN | 70 | 280 | −75,0% |
BMW IX | 68 | 42 | 61,9% |
TOYOTA BZ4X | 65 | 49 | 32,7% |
MG MG5 ELECTRIC | 59 | 2 | 2850,0% |
CUPRA TAVASCAN | 58 | – | |
ZEEKR X | 56 | 5 | 1020,0% |
RENAULT SCENIC | 56 | – | |
HYUNDAI KONA | 55 | 22 | 150,0% |
MINI ACEMAN | 53 | – | |
HYUNDAI IONIQ 5 | 51 | 32 | 59,4% |
BMW IX2 | 42 | 69 | −39,1% |
MINI COUNTRYMAN | 41 | 18 | 127,8% |
POLESTAR 3 | 35 | 30 | 16,7% |
SUBARU SOLTERRA | 34 | 43 | −20,9% |
TESLA MODEL 3 | 29 | 204 | −85,8% |
ZEEKR 001 | 26 | 38 | −31,6% |
XPENG G9 | 22 | 56 | −60,7% |
PEUGEOT 3008 | 19 | – | |
VOLVO ÖVRIGA | 18 | 51 | −64,7% |
HYUNDAI INSTER | 18 | – | |
FORD CAPRI | 17 | – | |
MINI HATCH | 16 | 19 | −15,8% |
MERCEDES EQS | 16 | 8 | 100,0% |
MG MG4 ELECTRIC | 15 | 164 | −90,9% |
CITROEN C3 | 15 | – | |
FORD MUSTANG MACH-E | 15 | 44 | −65,9% |
POLESTAR YSM | 14 | – | |
LEXUS RZ | 13 | 7 | 85,7% |
BMW X3 | 12 | 45 | −73,3% |
PEUGEOT 5008 | 12 | – | |
FIAT 500 | 12 | 3 | 300,0% |
PORSCHE TAYCAN | 10 | 9 | 11,1% |
MERCEDES G WAGON | 10 | – | |
MG ZS EV | 9 | 70 | −87,1% |
RENAULT MEGANE | 7 | 25 | −72,0% |
BYD SEAL | 6 | 11 | −45,5% |
VW ID.5 | 6 | 38 | −84,2% |
ALFA ROMEO JUNIOR | 5 | – | |
ÖVRIGA FABRIKAT | 5 | 2 | 150,0% |
LYNK & CO 02 | 4 | – | |
PEUGEOT EXPERT | 4 | 1 | 300,0% |
FIAT 600 | 4 | 1 | 300,0% |
OPEL CORSA | 4 | – | |
SMART #1 | 4 | 7 | −42,9% |
RENAULT KANGOO | 4 | 4 | 0,0% |
TESLA MODEL X | 3 | 8 | −62,5% |
TOYOTA PROACE VERSO | 3 | 1 | 200,0% |
HYUNDAI IONIQ 6 | 3 | 6 | −50,0% |
PEUGEOT RIFTER | 3 | – | |
BYD DOLPHIN | 2 | 25 | −92,0% |
AUDI Q8 E-TRON | 2 | 96 | −97,9% |
PEUGEOT 2008 | 2 | – | |
LOTUS ELETRE | 2 | 3 | −33,3% |
AUDI E-TRON GT | 2 | 1 | 100,0% |
MERCEDES CITAN | 2 | 1 | 100,0% |
NISSAN LEAF | 2 | 15 | −86,7% |
MG CYBERSTER | 2 | – | |
BYD TANG | 1 | – | |
BMW I7 | 1 | 4 | −75,0% |
HONDA E:NY1 | 1 | 98 | −99,0% |
TESLA MODEL S | 1 | 2 | −50,0% |
SMART #3 | 1 | 7 | −85,7% |
NIO EL8 | 1 | – | |
NIO ET5 | 1 | 3 | −66,7% |
BYD HAN | 1 | 1 | 0,0% |
MERCEDES V-KLASS | 1 | – | |
PEUGEOT 208 | 1 | 2 | −50,0% |
CITROEN C3 AIRCROSS | 1 | – | |
MASERATI | 1 | 1 | 0,0% |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter