Kände biljournalisten Alrik Söderlind bytte bort sin lilla elbil mot en stor lyxbil med V8. Det visade sig bli en alldeles lysande affär.
– Så tack så mycket för V8-mullret, svenska regeringen, säger Alrik Söderlind.
Alrik Söderlind chockade många när han gick från elbil till V8-muller för ett par år sedan. Elbilsförespråkaren bytte bort sin elektriska BMW i3 till en stor Lexus med mullrande V8-motor. Elbilsförespråkaren köpte den som en ironisk protest mot att elbilar är för dyra jämfört bensinbilar.
–Jag räknade ut i teorin att det skulle vara billigare att köra en gammal lyx-V8 än att köra en nästan ny BMW i3. Alltså billigare att köra V8 än en ny elbil.
Efter två härliga år med Lexusen har han bestämt sig för att det är dags att byta bil och han summerar sina kostnader. Den gamla lyxbilen visade sig vara pålitlig över all förväntan. Allt han har behövt göra är en stor service och byta två däcktryckövervakare.
Kalkylen visade sig stämma långt över förväntan. En nyare elbil skulle ha minskat med 100 000-tals kronor. För Lexusen hände det omvända. Den ökade värde under tiden Alrik Söderlind ägde den. Då spelar det inte så stor roll att bilen druckit en dryg liter milen och besöken på bensinmacken kostat närmare 2000 kronor månaden. Faktum är att han tjänat pengar på att äga bilen.
– Värdeminskning på den här bilen den ska vara noll för jag köpte den bra och jag
kan faktiskt säga att den blev positiv. Det blev en värdeökning på den här bilen för mig, säger Alrik Söderlind.
För att se och höra Alriks Söderlinds exakta uträkningar om vad V8-äventyret kostade, klicka igång filmen här ovan.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter