Även svenska bilköpare är som tokiga efter Volkswagens elektriska retrobussen ID Buzz. 20 procent av de förbeställda buzzarna är paxade av svenskar.
– Det handlar om ett par tusen bilar som är beställda, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.
I förra veckan rapporterade Carup om att intresset för VW ID Buzz är hysteriskt. Allra mest begivna på den elektriska retrobussen är norrmännen som beställt 3400 bilar av de 10 000 som redan sålts.
Nu visar det sig att vi svenskar inte ligger långt efter. Tidigare uppgifter om att Tyskland är tvåa med 2 500 beställningar och Nederländerna trea med 1100 beställningar visade sig inte stämma helt. Svenska köpare har nämligen redan beställt omkring 2000 buzzar.
– Det är förstås mycket glädjande med ett så stort intresse för ID. Buzz. Det är en bil som skapar positiva reaktioner hos de nästan alla som ser den, samtidigt som den blir unik i sitt segment, säger Marcus Thomasfolk.
I år ska 15 000 ID.Buzz tillverkas och nästa år är planen att göra 60 000 buzzar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter