Bilhandelskedjan Hedin Mobility blöder. Förlusten för andra kvartalet blev 487 miljoner kronor. Den svenska bilhandeln förlorade 104 miljoner kronor. Ett stort sparprogram ska nu rädda Hedin ur det svåra läget.
– Stora prisjusteringar på elbilar har belastat vårt resultat med signifikanta nedskrivningar och förluster, skriver vd:n och huvudägaren Anders Hedin.
Hedin Mobility Group AB släppte sitt resultat för andra kvartalet på fredagkvällen. Det är mycket tuffa tider för bilhandelskedjan som blivit en av Europas allra största aktörer. Förra årets vinst har vänts till en storförlust. När de höga räntekostnaderna är betalda förlorade Hedin 487 miljoner kronor under det andra kvartalet. Förlusten motsvarar över fem miljoner om dagen.
Allra störst blev förlusten inom försäljning och service i Sverige, 104 miljoner kronor på ett kvartal. Orsakerna till de stora förlusterna är sämre efterfrågan på bilar, i synnerhet elbilar. Dessutom har värdeminskning på elbilar slagit hårt mot resultatet. Serviceverksamheten går bättre än tidigare och räddar en del av den tuffa situationen. Hittills i år är förlusten för Hedin 718 miljoner.
– Marknaden har under det andra kvartalet varit fortsatt präglad av försiktighet. Vi ser en svagare efterfrågan på de flesta av våra marknader, i synnerhet vad gäller eldrivna fordon där den europeiska marknaden är komplex och där stora prisjusteringar på elbilar har belastat vårt resultat med signifikanta nedskrivningar och förluster. Effekten är att vi ser en minskad omsättning inom både Retail och Distribution, framför allt inom nybilsförsäljningen, skriver vd Anders Hedin.
Nu ska Hedin genomföra ett stort sparprogram som ska ta bolaget ur det svåra läget. Programmet har redan inletts.
– Programmet börjar ge resultat under andra halvåret. Vi räknar med att spara ungefär 1 miljard kronor per år när det är fullt genomfört, vilket förväntas ske under 2025. Effektiviseringarna är också ett sätt att realisera de skalfördelar och synergieffekter som de senaste årens höga förvärvstakt har medfört. Det är vår bedömning att marknaden har nått en stabiliseringspunkt under andra kvartalet och vi tror framgent på bättre marginaler i kombination med en minskande kostnadsbas, skriver Anders Hedin.
Att döma av Hedin Automotives kassaflödesanalys är det även en utmanande situation för koncernens likviditet. Kassaflödet blev negativt med 304 miljoner kronor, trots att checkräkningskrediten utökades med 588 miljoner. Vid kvartalets utgång fanns det 853 miljoner i kassan. Soliditeten minskade till 14 procent, trots att goodwill och kundrelationer är värderade till 4,2 miljarder kronor.
Hedin Automotive hoppas nu att den sänkta räntan ska öka försäljningen och ge företaget ny vind i seglen mot ljusare tider.
– Vi ser en fortsatt positiv utveckling i försäljningen jämfört med föregående år. I slutet av augusti fattade Riksbanken beslut om en sänkning av styrräntan. Med förväntningarna på ytterligare räntesänkningar i kombination med lägre inflationsprognoser ser vi positivt på en successiv förbättring av konjunkturen och efterfrågan under det andra halvåret, skriver Anders Hedin.
Fakta Hedin Automotive Group
Koncernen har fler än 12 500 medarbetare och verksamhet i 14 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största mobilitetsleverantörer. Under 2023 uppgick nettoomsättningen till 81,7 miljarder kronor och koncernen sålde över 218 000 fordon. Verksamheten består av tre områden. Hedin är importör/distributör för BYD, Dodge och RAM, Ford och Ford F-150, Hongqi, INEOS Grenadier, MG samt Renault, Dacia och Alpine. Inom Retail säljer Hedin över 40 olika bilmärken. Och inomMobility solutions säljer företaget olika leasing- och mobilitetstjänster. Vd och grundare är Anders Hedin som också är majoritetsägare i bolaget. Fastighetsinvesteraren Erik Selin är en annan stor delägare i Hedin.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter