Jaguar och Oslo först i världen med trådlöst laddade eltaxibilar

Oslo och Jaguar lanserar världens första taxibilar med trådlös laddning. 25 Jaguar I-Pace kommer att frakta Osloborna i den nya satsningen. Bilarna laddas med plattor vid upphämtningsplatser.

Jaguar Land Rover har gått med på att stötta Oslo stad med världens första taxibilar för trådlös högeffektsladdning.
I ett program känt som ”ElectriCity” kommer den globala fordonstillverkaren att samarbeta
med det nordiska taxiföretaget Cabonline (NorgesTaxi AS), regionens största laddpunktsoperatör Fortum Recharge, den amerikanska teknikutvecklaren Momentum
Dynamics samt Oslo stad för att bygga infrastruktur med trådlös högeffektsladdning för taxibilar i den norska huvudstaden.

Projektet blir världens första system med trådlös högeffektsladdning för eldrivna taxibilar, och genom att tillhandahålla en infrastrukturmodell för laddning som kan användas nästan
överallt kommer projektet att bidra till det snabba införandet av elfordon globalt. Fortum Recharge, som stöder projektets installation och elektrifiering, identifierade behovet av en mer effektiv laddningsprocess för taxiförare i Oslo och tog hjälp av Momentum Dynamics för att integrera den trådlösa laddinfrastrukturen.


Jaguar Land Rover kommer att förse Cabonline – Nordens största taxinätverk – med 25 Jaguar I-PACE-modeller. Märkets prestanda-SUV har utformats för att möjliggöra Momentum Dynamics trådlösa laddteknik, vilket gör bilen idealisk för att driva initiativet. Ett team av ingenjörer och tekniker från både Momentum Dynamics och Jaguar Land Rover engagerades när lösningen skulle testas, och Cabonline anmälde sitt intresse för att driva vagnparken som en del av Oslos ElectriCity-program.

För att användningen ska vara effektiv krävs att taxiförarna har ett laddsystem som inte tvingar dem att lämna sin rutt under arbetstiden. Flera laddplattor på 50–75 kW vardera är
installerade på rad i marken vid ställen där taxi hämtar och lämnar passagerare. Det innebär
att varje taxibil med utrustningen i fråga kan laddas medan den väntar på nästa körning. Systemet ligger under jord och använder inga kablar. Det krävs ingen fysisk anslutning
mellan laddaren och fordonet, utan inkoppling sker automatiskt och ger i genomsnitt 6–8 minuters energi vid varje laddning upp till 50 kW.

Taxibilen får flera laddningar under dagen när den återvänder till taxiplatsen, så att batteriet hela tiden har en hög laddnivå och kan användas dygnet runt utan begränsningar av körsträckan.
Samarbetet i Oslo ElectriCity ingår i Jaguar Land Rovers ambition att göra samhällen mer hälsosamma och säkrare, samtidigt som utsläppen minskas. Företaget ska åstadkomma detta genom ständig innovation för att anpassa sina produkter och tjänster till en snabbt föränderlig värld, med fokus på att uppnå Destination Zero – en framtid med nollutsläpp, noll olyckor och noll trafikstockningar.Prof Sir Ralf Speth, CEO för Jaguar Land Rover, berättar:
-Taxinäringen är den perfekta testbädden för trådlös laddning, och även elektrisk mobilitet med höga mätarställningar överlag. Den trådlösa laddplattformen är säker och energieffektiv och kommer att visa sig oumbärlig för elektriska vagnparker i takt med att infrastrukturen blir effektivare jämfört med tankning av konventionella fordon.  

Senaste nytt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *