Iphonetillverkare blåser liv i nedlagd bilfabrik i USA. Så här tänker man kringgå Donald Trumps lömska tullar.
– Vi tänker inte avslöja namnet, säger Jun Seki, vd för Foxconn under den stora bilmässan i Taipei.
I Lordstown, Ohio står enorma övergivna fabriksbyggnader. En gång i tiden byggde General Motors några av sina mest kända modeller här. Man började med Bel Air och Impala under 1960-talet. Sedan fortsatte man med Cavalier och Cobalt.
Lordstown är ett litet samhälle med drygt 3000 invånare i utkanten av Mahoning Valley, som är delstatens storstadsområde. Hit pendlade tusentals med människor varje dag. När General Motors lade ner produktionen 2019 drogs hela trakten ner i en djup kris med en lamslående arbetslöshet och sociala problem i sina fotspår.

Lordstown Motors gav sig på ett tappert men tafatt försök att bygga elbilar. Men de gav upp och 2022 kom det taiwanesiska högteknologiska Foxconn dit och köpte hela rasket. Sedan dess har det stått tomt i tre år. Men nu kommer det åter att byggas bilar i de gamla byggnaderna. Dessutom högteknologiska fordon, helt olika de gamla klassiska GM-märkena. Det är Iphonetillverkaren Foxconns egen Model C som ska göra amerikansk debut. Foxconn har med sina rötter i batteri och teknologi kunnat utveckla en helt egen elbil som de erbjuder uppdragtillverkning av.
Men med Donald Trumps tullar blir det svårt att exportera dem. Därför kommer man att börja bygga bilarna på plats i USA. Det ligger också i linje med företagets kultur. De har byggt Apples Iphone i många år och har en vana av att bygga grejer som andra får sätta sitt namn på.
Foxconns vd Jun Seki avslöjade sina planer på den stora bilmässan Taipei Mobility Mega Show, uppger Autonews. Han har själv en bakgrund hos Nissan och rekryterades för att förverkliga Foxconns drömmar om att börja bygga bilar. Däremot vill man inte avslöja vad den nya bilen ska heta. Den kommer att säljas under ett hemligt bilmärke.
Foxconn är inte det enda asiatiska teknikföretaget som tar steget in på bilscenen. Förra året kom kinesiska Xiaomi med sin SU7, som de planerar att börja sälja i Europa om ett par år. Xiaomi är Kinas motsvarighet till Iphone och bygger bilar med en mjukvara som är överlägsen de traditionella bilmärkena.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.