Övergivna Saabhandlaren är en gåta. Splitternya bilar lämnades för vinden vid konkursen.
– Det är sorgligt, som att vandra i en tidskapsel, säger Youtubern Daniel Kolkowski.
Han älskar övergivna platser. Allra helst om det finns bilar. Daniel besöker dem och spelar in filmer som han lägger upp på Youtube. För en tid sedan såg han bilder på nätet från en övergiven Saabhandlare i Frankrike.
– Jag blev väldigt nyfiken och började efterforska var det kunde vara någonstans. Till slut hittade vi platsen, säger Daniel.
Staden heter Amiens, den ligger i nordvästra Frankrike vid floden Somme. Amiens har legat här sedan Romartiden. Då befolkades den av de vildsinta Gallerna och hette Samarobriva, galliska för Somme och Bro.
För oss skandinaver har också Amiens haft en mycket stor betydelse. Förutom att det bosatte sig en del vikingar här kring 900-talet. Är också Nordens apostel född i Amiens år 801. Han reste som missionär till en vildsinta Norden och har fått äran för att vara den som kristnade de hedniska vikingarna.
Kanske är det därför lämpligt att Svenska Saab hade en bilhandlare här. Hubault-gruppen grundades i början av 1970-talet och drog tidigt igång med att sälja Saab.
– Jag tror att de fick ekonomiska problem, sedan kom banken och tog stället. Ägaren försvann, det säger grannarna som jag har pratat med, säger Daniel.


Det stämmer. Företaget började få problem redan 2010. Samtidigt balanserade Saab mellan liv och död. Företagslednngen i Trollhättan kämpade med näbbar och klor för att rädda det klassiska bilmärket. Konkursen kom vid juletid 2011. Beskedet skickade en chockvåg genom bilvärlden, inte minst hos alla de människor som förälskat sig i den lite udda svenska biltillverkaren. Ungefär samtidigt fick Saabhandlaren i Amiens problem.
De försökte sig på en rekonstruktion. Den misslyckades och till slut kom banken och tog hela firman. Sedan dess har den stått orörd i industriområdet.
– Det fanns ingen skylt eller så när jag kom dit. Men vi lyckades ta oss in. Det var sorgligt, men samtidigt spännande, som att vandra i en tidskapsel, säger Daniel.
Banken har tagit över verksamheten. Sedan har de bara låtit allt stå och förfalla. Daniel Kolkowski kan inte förstå hur det går till på det viset.
– I Sverige hade Kronofogden skött försäljningen ganska snabbt. Då hade det här inte hänt, men det verkar som banken här är ganska långsam.
I visningshallen står det tre stycken Saab 9-3. De har aldrig haft någon ägare eller blivit körda på riktigt. Banken som tog över verksamheten har låtit dem bara stå och rasa ihop.
– När man kommer in i verkstaden är det ännu fler bilar. Där står en 900 cabriolet som är helt vandaliserad.


Daniel har rätt. Genom åren har människor tagit sig in hos den forna Saabhandlaren och slagit sönder bilarna. Nu står de där som skelett. Över allt ligger ett ödesmättat täcke damm som manifesterar tragiken.
– De har blivit sönderslagna, men det finns ingen rost. Egentligen är det ganska fina bilar, det är bara ingen som tar hand om dem.
Det är svårt att föreställa sig att det här en gång var ett levande företag. Här fanns säljare, mekaniker och personal på ekonomiavdelningen. Någon tog hand om blommorna som nu har förmultnat i sina krukor.
– Det är ganska tragiskt faktiskt. Allra helst är det synd att man har låtit bilarna bli förstörda. Det är svårt att begripa varför banken inte har försökt sälja grejerna, säger Daniel.
Kvar bland bråten finns det fortfarande en hel del värdefulla saker. Allra helst om man äger en gammal Saab som man vill hålla liv i.
– Det är en guldgruva för reservdelar, jag såg sådana överallt.
Daniel Kolkowski har lagt ner ett gediget detektivarbete. Han har hela tiden varit nyfiken på vad som hände med ägaren. Mannen som ingen sett till i Amiens sedan konkursen.
– Jag har kanske hittat honom. Det finns ett Twitterkonto med samma namn och så jämför jag med en bild där han står framför en Saab, avslutar Daniel.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.