Världens första CO2-batteri har tagits fram av itelienska ingenjörer. De har nu fått 700 miljoner kronor från Bill Gates och i EU-lån för att förverkliga batteriet som använder koldioxid. Det gigantiska CO2-batteriet kommer att ha lika stor kapacitet som anläggningar med litiumjonbatterier.
Ingenjörer från det italienska företaget Energy Dome har tagit fram teknik för världens första koldioxidbatteri. Under COP28-konferensen blev det klart att EU bidrar med 60 miljoner euro, cirka 700 miljoner kronor, för att batteriet ska kunna byggas i stor skala, uppger La Nacion och flera andra medier. Pengarna kommer från Breakthrough Energy Catalyst som grundats av Bill Gates samt från Europeiska investeringsbanken, byggnationen kommer att starta nästa år.
Det första CO2-batteriet kommer att byggas utanför Ottana på den italienska ön Sardinen. Energilagringsanläggningen får lika stor kapacitet som litiumjon- eller LFP-anläggningar. Räknat i volym ger koldioxid en betydligt större energitäthet ära litiumjonbatterier, även om jämförelsen haltar, då en mängd utrusning behövs för att kunna använda koldioxiden som lagringsmedium för energi.
Enligt forskarna är teknologin billigare än litiumjonbatterier. Tekniken är lika briljant som enkel. Batteriet använder ett termodynamiskt system där CO2-gas komprimeras till flytande form genom att den trycksätts och lagras vid ett tryck på 70 bar.
Systemet har en stor volymtank med CO2 i gasform, något som kan ses som ett tält på bilden. Från volymtanken transporteras gasen till en kompressor där koldioxiden komprimeras med hjälp av elektricitet. När den komprimeras blir den varm och värmen lagras i en värmeväxlare medan gasen förs vidare till trycksatta tankar.
Den lagrade flytande CO2 kan sedan släppas ut och värms upp med hjälp av värmeväxlaren. När den övergår i gasform frigörs energi som driver en ångturbin och alstrar ny elektricitet. Den CO2 som drivit turbinen förs tillbaka volymtanken.
Systemet kräver inga sällsynta jordartsmetaller och energitätheten är mycket hög. Ett kg trycksatt flytande CO2 har ett enegiinnehåll på 66,7 kWh el. Det är ungefär lika mycket som i ett normalt elbilsbatteri. Kostnaden sägs vara 50-60 procent lägre än för ett vanliga batterier. Nackdelen är att energiförlusterna blir större än hos ett traditionellt batteri, för 100 kWh el som används går det att få ut 75 kWh ur lagringsanläggningen. Llitiumjon- eller LFP-batterier kan ha 90-93 % verkningsgrad, något som dock försämras med tiden.
LÄS ÄVEN:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter