Experter spår laddhybridens död efter trippel skattechock i Storbritannien. Ingen annan biltyp kommer vara så hårt beskattad efter att kilometerskatten införts.
– Det är en ologisk och löjlig skatt, säger Geoffrey Troughton, som äger en Ford Kuga laddhybrid.
Nya kilometerskatten på elbilar och laddhybrider vänder upp och ner på hela bilmarknaden i Storbritannien. Elbilar spås bli mindre attraktiva, medan laddhybrider blir iskalla. Den som äger en laddhybrid kommer att bli tredubbelt beskattad. Dels kommer bilen få fordonsskatt, dels får den en kilometerskatt på 13 öre per kilometer och dels ska ägaren betala skatt på bensin när den tankas.
Samtidigt kommer självladdande hybrider som Toyota Prius undan den nya skatten, något som skapat raseri i Storbritannien. Bilhandlare förutspår nu att många ägare av laddhybrider kommer att försöka sälja av sina bilar innan skatterna får fullt genomslag.
– Vem vill köpa en laddhybrid när man bara kan undvika skatten med en annan bil? Jag kommer att bli debiterad helt enkelt för att min bil är en laddhybrid, medan självladdande hybrider inte kommer att göra det, säger Geoffrey Troughton, som äger en Ford Kuga PHEV till The Telegraph.

Med dyrare elpriser och sjunkande bensinpriser är det heller inte givet att det är billigare att köra laddhybriden på el. Statistik visar att många ägare av laddhybrider kör dem på bensin. Men då blir det också skatt. Men när laddhybriden körs på bensin får den dubbel skatt, både per körd kilometer och bränsleskatt vid pumpen. Men regeringen försvarar skatten med att laddhybriderna har hälften så hög kilometerskatt som elbilarna.
– En reducerad skattesats för laddhybrider skapar rätt balans mellan rättvisa, att skydda bilisters integritet och att minimera administrativa bördor för bilister, uppger finansdepartementet.
Bilbranschen spår nu att efterfrågan på laddhybrider kollapsar i Storbritannien. Och eftersom bilarna är vänsterstyrda är de inte helt lätta att exportera.
– Jag tror att de helt enkelt kommer att försvinna. Det kommer att bli ett överskott, med fler laddhybrider till salu allt eftersom ägare vill bli av med dem. Det kommer att innebära lägre priser, vilket inte kommer att hjälpa nuvarande ägare, säger Umesh Samani från Independent Motor Dealers Association.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















