En av BMW:s mest ikoniska modeller bjuds nu ut till försäljning. BMW 2002 Turbo var så snabb att turbologgan skrevs spegelvänt – för att bilar som hanns upp skulle se vad som närmade sig i backspegeln.
Många tror att Saab var först med turbo i produktionsbilar, men det är inte riktigt sant. BMW och flera andra bilmärken kom före Saab. Skillnaden var att de inte massproducerades på samma sätt som Saab Turbo.
BMW 2002 Turbo lanserades 1973 och hade en fyrcylindrig turbomotor på hela 170 hästkrafter. Det var en av de allra första serieproducerade turbobilarna, även om den bara tillverkades i 1672 exemplar. Motorn hade KKK-turbo och en mekanisk Kugelfischer bränsleinsprutning.
När turbon laddade in var 2002 turbo en mycket snabb bil för sin tid. För att bilar som såg BMW:n närma sig i backspegeln skulle veta vad det var frågan om skrevs turbo med spegelvänd text. Bilen fick dessutom stora spoilers och breddade hjulhus. En stil som inspirerat många till 2002-byggen, men det är turbon som är originalet.
Nu säljs en av mycket få svensksålda BMW 2002 Turbo på auktion via Collecting Cars. Det handlar om mycket fin bil från 1974 som hade en och samma ägarfamilj fram till 2019. Mätaren står på bara 385 mil, men sannolikt har den slagit runt och bilen har nyss passerat 10 000 mil.
Turbon är renoverad och rostlagad, för BMW 2002 var lika rostbeständiga som en järnspik i Döda Havet. Alla detaljer verkar vara rätt på bilen, framförallt de viktiga spegelvända turbodekalerna och de bredare 13-tumshjulen. Invändigt finns det en turbomätare så att föraren kan se när KKK-turbon viner igång.
Just nu är budgivningen på Collecting Cars upp på cirka 700 000 kronor, men en fin BMW 2002 Turbo säljs knappast för under en miljon.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter