IF Metall viker sig för Tesla. Efter snart två års strejk justerar facket ner sina krav.
– Då måste vi vara beredda att hitta andra lösningar, säger Marie Nilsson, förbundsordförande på IF Metall, till Ekot i Sveriges Radio.
Det är mer än 600 dagar sedan IF Metall gick ut i strejk mot den amerikanska ebilstillverkaren. Under den här långa resan har parterna gjort sitt bästa för att sätta krokben för varandra. Facket har blockerat postboxar så att Tesla inte kunnat leverera registreringsskyltar. Sedan har biltillverkaren importerat bilar i lösvikt genom Tysklandsfärjorna till Trelleborg. Knepen har varit påhittiga.
Totalt är det 10 000 pass med strejkvakter på ett år som vaktat 60 strejkande. Men snart kan det vara slut på detta.
– Man kan göra på olika sätt. Det enklaste vore att teckna kollektivavtal. Men när det nu inte är möjligt så måste vi hitta andra alternativa lösningar också, så vi är öppna för diskussion, säger Marie Nilsson till Ekot.

Tesla har tecknat kollektivavtal i flera andra länder. Bland annat i Frankrike. Varför man vägrar så unisont i Sverige är inte känt. Nu talas det från fackets sida om att hitta en genväg till en snabb lösning. Plötsligt är det formella kollektivavtalet inte längre nödvändigt.
En av dem kan vara att Teslas verksamhet förläggs till ett svenskt företag med kollektivavtal. Ett annat som nämns i diskussionen som presenterades av Dagens Arbete. Det går ut på att branschens villkor inkluderas i Teslas anställningsavtal. Enligt facket har Tesla redan förbättrat sina villkor.
– Det skulle också kunna vara modeller för att komma till en lösning. Diskussionen pågår i vågor och det är svårt att säga hur nära vi är, säger Marie Nilsson.
Tesla och facket har faktiskt försökt att komma överens. Även om det varit i luven på varandra i snart två år så har man gjort vissa krampaktiga försök att komma till en lösning.
– Det har varit samtal under hela resans gång där vi jämfört våra villkor. Tesla har justerat detaljer utan att gå in på detaljer, man vill vara en bra arbetsgivare, det handlar om löner och villkor, säger Marie Nilsson.
Tesla i Sverige har varit sparsamma med uttalanden. Om IF Metalls ordförande nu öppnar för en alternativ lösning återstår att se.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.