Ida, 30, kör över 500 km/h med 12 000 hk

Ida Zetterström, 30, hanterar 12000 hästkrafter i över 500 knyck. Svenskan är en av få kvinnor i dragracingens Top Fuel-klass.
– En man skrev att han ville se mig brinna till döds i bilen medan han såg på, säger Ida Zetterström till Carup.se.

I USA tävlar hon i en sport som drar miljonpublik. Dragracingen är tillsammans med Nascar de två största motorsporterna där borta. Ändå har Ida svårt att hitta sponsorer.
– Jag har inga pengar med mig, min familj är inte rik och jag har fått slå mig in med egen kraft i den här sporten. Visst kan du med ofantliga rikedomar köpa dig en plats, mem det betyder inte att du är bra. Jag har lyckats genom att kämpa hårt, säger hon i en exklusiv intervju med Carup.

De flesta förare och stall har gigantiska företag som sponsorer i ryggen. Men Ida Zetterström lever sin dröm i en mer bister verklighet. Hon har redan slagit flera stora namn. Med en tung sponsor med sig kan hon bli framtidens stora fixstjärna.
– Det skulle vara roligt om det kom svenska företag som fick upp ögonen för detta. Vi skulle också behöva lite sponsring, som det är nu får vi kämpa för varenda krona och det går inte ens att köra en hel säsong, det kostar för mycket.

Svenska Ida Zetterström är den enda kvinnan som kör i NHRA Top Fuel. Förra säsongen utsågs till årets debutant och årets talang. Foto: Press

Ida kör för JCM-Racing. Det amerikanska teamet handplockade det 30-åriga svenska fenomenet för just hennes makalösa egenskaper på vägen.
– Vi är världens första helt kvinnliga team, det är jag och min kollega Alexis DeJoria som kör. Men vi hade ingen aning om att vi var först i världen. De allra flesta var stöttande, men visst stötte man på kommentarer som att vi inte hörde hemma i sporten.

Hon är en av få kvinnor som kör Dragracingens tyngsta klass. Top Fuel drar miljonpublik och är en enorm industri.
– Av alla som skriver och kommenterar är det mest positivt. Men så kommer det ibland riktiga dumheter. Det var faktiskt en man från Sverige som sa att han ville se mig brinna i bilen medan han stod utanför och tittade på, men det var så dumt att man inte kunde ta det på allvar.

Dragracingbilen har 12000 hästkrafter och kommer upp i hastigheter över 500 km/h. Foto: Press

För henne spelar det ingen roll om man sitter eller står när man kissar. På banan är alla sina jämlikar.
– Men det spelar ingen roll om man är man eller kvinna. När man sitter i bilen så är det samma förutsättning för alla. Däremot hoppas jag att det kan inspirera fler tjejer att söka sig till motorsport.

I lågstadieåldern började Ida köra juniondragster. Sedan har det varit en lång resa fram till att idag tävla på banor med fullproppade läktare och tv-sändningar på bästa tid.
– Jag tog min licens för att köra Top Fuel 2021. Men de flesta som jag konkurrerar med är i 50-årsåldern och har kört i flera decennier, de har så mycket erfarenhet. Men jag tänker fortsätta att bli bättre och skaffa detsamma.

Bilen är så kraftfull att det blir en skillnad på 12 och 13 G under accelerationen. Foto: Press

För henne var racingen självklar redan från början. Ida är född i Stockholm och växte upp på Åland och pappa var motorintresserad.
– Jag växte upp med racing och började köra dragracing redan som åttaåring, i år fyller jag 31 så det blir mer än 23 år inom sporten.

Hennes bil är ett riktigt monster. Top Fuel körs inte på den traditionella kvartsmilen. Istället har man en bana på ungefär 330 meter, eller 1000 engelska fot.
– Min bil har 12000 hästkrafter och min snabbaste tid är ungefär 534 kilometer i timmen. Det är otroliga krafter när man kör och det blir en skillnad på mellan 12 och 13 G-krafter under loppet fram tills det att man fäller ut bromsskärmen, det påverkar och pressar kroppen väldigt mycket.

Säsongen har nyss dragit igång i USA. Foto: Press

Nu har säsongen precis börjat. Även om det är kallt den här dagen i Indianapolis där Ida bor så är man i full gång med att tävla.
– Nu har vi precis kommit hem från Phoenix och Kalifornien för två tävlingar. Säsongen drog igång i början av mars och vi hoppas att det kommer att bli ett bra år. Man kör betydligt mer här än i Europa, det kräver mer av mig som förare.

Hon har flyttat över hela rasket till Amerika. För att kunna leva sin dröm måste Ida ge sig hän helhjärtat.
– Det går inte att leva på dragracingen i Europa, då måste man bo i USA och tävla i de tyngre klasserna. Men det kräver mycket av mig som förare och människa. Jag behöver hela tiden leta efter sponsorer.

Bränslet är så potent att Ida måste bära gasmask när motorn varvas upp. Foto: Press
Ida får skriva många autografer.

Tidigare körde hon dragracing på motorcykel. Då blev Ida Zetterström världens snabbaste kvinna på två hjul. Hon körde i 334 kilometer i timmen.
– Jag var den första kvinnan att vinna ett mästerskap i Super Street Bike. Men jag kör inte motorcykel längre, utan nu är det bara bilen som gäller. Man kan inte hålla på att vara med i småtävlingar utan man måste fokusera helt på Top Fuel-klassen.

Snart ska Ida Zetterström till New York för att tala på en kongress om kvinnor inom idrotten. Hennes professionella liv består av mer än bara tävlingar. Men innan vi slutar skickar hon en hälsning till alla svenska företag.
– Just nu är vi ett lågbudgetteam, men vi är två kvinnor som konkurrerar med de bästa i världen, om vi hade fått en tung sponsor, eller flera stycken skulle vi kunna bli ännu bättre, säger Ida Zetterström med en passning åt det svenska näringslivet.


LÄS MER: