Hyundai avslöjar nu värstingelbilen Ioniq 5 N på Goodwoodfestivalen. Den elektriska sportversionen får galna 650 hästkrafter och kör ifrån det mesta. 0-100 km/h klaras på endast 3,4 sekunder, en tiondel långsammare än Ferrari Purosangue.
Goodwood Festival of Speed har gjort sig känd som en festival där vrålande bensinbilar får premiär och visar upp sig i backen. Men fler och fler elbilar tränger sig in bland prestandamonstren. Nu passar Hyundai på att visa sin första helelektriska N-modell på Goodwood.
Och bilen kommer med prestanda som gör att den inte skämmer ut sig bland sportbilarna på festivalen. Hyundai Ioniq 5 N blir en av marknadens absolut snabbaste elbilar med hela 650 hästkrafter från två elmotorer. Det är betydligt mer än systermodellen Kia EV6 GT och tio hästkrafter mer än en Lamborghini Huracán: STO.
Men toppeffekten finns bara i tio sekunder när du tryckt på N Grin Boost-knappen. I vanliga fall bilen bara 609 hästkrafter. Med Boost-läget klarar den i alla fall 0-100 km/h på 3,4 sekunder, toppfarten är 260 km/h. Det är bara en tiondel långsammare än nya Ferrari Purosangue upp till 100. Ioniq 5 N får ett batteri på 84 kWh, vilket är större än standardmodellens 77,4 kWh.
För att klara all vikt från batteriet har Hyundai fått stärka upp bilens bottenplatta. Chassit har 42 extra svetspunkter och metervis med extra lim. Elmotorernas och batteripaketets monteringspunkter har förstärkts liksom främre och bakre hjälpramarna. Bilen kommer också med ett riktigt driftläge kallat N Drift Optimizer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter