Nio Firefly hyllas stort i första svenska testet. Men svenska köpare ser ut att snuvas på konfekten.
– Den kommer inte att komma till Sverige, säger Alex Andersson från Elbilsplankan.
Den kinesiska elbilen Nio Firefly ska utmana ID.3 och EX30 och har fått mycket positiv feedback av flera motorjournalister som fått provköra den. Elbilen kommer främst att säljas i Kina samt i vissa europeiska länder. Norge är ett av de länder där Firefly kommer att erbjudas, men tyvärr ser det ut som att svenska kunder inte kommer att få ta del av den prisvärda elbilen. Detta enligt den svenska experten Alex Andersson från Elbilsplankan, som var först i Sverige med att testa elbilen.
– Nu kommer det en liten tråkig detalj. Denna bil kommer inte att släppas i Sverige. Utan bara i vissa regioner och Norge är en av dem, skriver han på Elbilsplankan.
Alex Andersson fick låna en Firefly från Nio i Oslo och körde sedan med elbilen till Sverige. I Norge kostar elbilen 279 900 kronor. Totalt körde han runt 120 mil med den billiga elbilen och efter provkörningen hyllas elbilen för flera olika saker.
– Lamporna både bak och fram har bytts ut mot en design som liknar Musse Pigg. Frågar du mig så tycker jag att designen är charmig, säger Alex.

Alex testade en Firefly med basutrustning, som har ett 42 kWh-batteri och ger elbilen en räckvidd på cirka 34 mil. Det han uppskattade mest med bilen var utrymmet i interiören, förvaringen och infotainmentsystemet.
– Jag är verkligen imponerad av Fireflys infotainment, eftersom det ser helt annorlunda ut jämfört med andra elbilar jag har testat, säger han.
– Kamerorna i den här bilen är också mycket bra för prisklassen, fortsätter han.
Han kallar elbilen för den bästa stadsbilen. Enligt honom beror det främst på att man enkelt kan ta sig från passagerarsätet till förarsätet. Dessutom gör bilens imponerande svängradie att den är perfekt för stadstrafik.
– Svängradien är bara 4,7 meter, säger Alex.

Men Alex recension av Firefly innehåller inte bara positiv feedback. Under testet upptäckte han att distraktionsvarnaren är buggad och varnar om man inte sitter på ett visst sätt.
– När det är soligt ute kisar jag med ögonen, och då tror systemet att jag inte ser, säger Alex.
Fyra andra saker han gillade mindre med Firefly var laddhastigheten, placeringen av nyckelkortet, att det immar mycket i elbilen vid regn samt att telefonsamtalen i bilen inte höll bra kvalitet alls.
– Det låter skit, säger Alex.
För att läsa hela Alex recension av elbilen kan du besöka hans sida om elbilar eller titta på flera av hans videoklipp där han recenserar Firefly. Han körde även med elbilen till Nio Sverige för att visa upp den där. De hade aldrig sett bilen innan. Och något svenskt språk finns inte ens installerat på bilen, däremot norska och nederländska.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.