Saab 900 Carlsson är en specialmodell som bara tillverkats i 600 exemplar. Modellen togs fram som en hyllning till rallyföraren Erik Carlsson ”På Taket”. Nu hyllas den ovanliga prestanda-Saaben i en ny film på Youtube.
– Den ultimata utvecklingen av 900 turbo.
Saab 900 Turbo har stigit lika snabbt i värde som ett Viggenplan lyfter. I Sverige har 900 Aerobilar sålts för omkring en halv miljon kronor senaste åren. Men det finns faktiskt sportiga 900-modeller som är ännu mer ovanliga. I Storbritannien såldes specialmodellen 900 Carlsson under tre år i början av 1990-talet.
Enligt vissa entusiaster är Carlsson den bästa och allra mest åtråvärda modellen bland klassiska 900-bilar. Den togs fram som en hyllning till Saabs legendariske rallyförare Erik Carlsson ”På Taket”. Han var extra känd i Storbritannien där han bodde och var gift med Stirling Moss syster Pat Moss, även hon var en framstående rallyförare.
Under många år var Erik Carlsson ”På Taket” synonym med Saab. Han hade enorma framgångar i Saabs bilar på 1950- och 1960-talen. Bland annat vann Carlsson ”På Taket” RAC-rallyt tre år i rad och två raka segrar i Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963. Det blev även segrar i Akropolisrallyt och San Remo-rallyt. Efter rallykarriären var Erik Carlsson ”På Taket” testförare och PR-profil för Saab. Han gick ur tiden 2015.
En perfekt person att dedikera en extra snabb specialmodell åt. Endast 200 bilar tillverkades för vart och ett av åren 1990, 1991 och 1992, totalt 600 exemplar. Alla bilar var manuellt växlade och har specialväxellådan Typ 8 med primära växlar. Dessutom har bilen röd APC-box, vilket ökar effekten från 175 hästkrafter till 185.
Chassit var sänkt och bilen hade tuffare krängningshämmare. Avgasröret hade dubbla pipor.Karossen var rejält upphottad med ett kjolpaket, skärmbreddare, en speciell spoiler och andra stötfångare lackerade i karossfärgen. Modellen hade en Momo-ratt med Erik Carlssons autograf och en exklusiv skinnklädsel.
Ny hyllas Saab 900 Carlsson igen i en uppmärksammad film på Youtube-kanalen Number 27. Det visar sig att Saabs pressbil som testades i tidningarna i början av 1990-talet finns bevarad i väldigt fint skick.
– Det här är en underbar härlig bil, jag gillar den mycket. Den här motorn känns fortfarande väldigt stark. Styrningen är härlig och så fint avvägd. Den har massor av feedback. I kurvorna kan man liksom känna hur den vill trycka brett, men det beror på att den har motorn framför framaxeln, säger Jack från Number 27.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter