Hyllad elbil misslyckas i testet – fastnar helt

I ett norskt spinn-test på elbilar misslyckas Volkswagen ID.7 GTX. Den fyrhjulsdrivna elbilen fastnar helt på spinnrullarna när ett hjul har grepp.
– Volkswagen ID.7 är den enda med fyrhjulsdrift som inte lyckas ta sig av, säger  Rune M Nesheim från Norska elbilforening. 

Volkswagen ID.7 har fått många lovord och utsågs förra året till Årets elbil av den svenska motortidningen Elbilen. Modellen har dessutom sålt bra den senaste tiden och i februari i år var ID.7 den näst mest registrerade elbilen med 538 nya exemplar i Sverige, enligt siffror från Car.info. Men i ett nytt norskt spinn-test presterar ID.7 inte alls så bra. 

Testet genomfördes av Norska elbilforeningen som ville undersöka hur bra olika elbilar klarar av att ta sig fram på vinterväglag. De använde sig därför av rullar under alla fyra däck eller enbart två däck, beroende på om bilen var tvåhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.
– Det ska simulera ett jättehalt underlag, säger Rune M. Nesheim från Norska elbilforeningen.

Målet med testet är att se hur bra ESP-systemet är på att överföra kraft från hjul som har noll grepp till hjul som har bra grepp. På de bilar med fyrhjulsdrift undersökte norrmännen därför även om bilen kan ta sig loss med tre däck på rullar och ett med bra grepp på marken.

När ID.7 GTX Tourer testas klarar den enkelt av att ta sig ner när alla fyra däck står på rullar. Men när de sedan testar att låta ett av framhjulen stå på marken, fastnar elbilen helt. Något som kan ställa det till det vid start i halka.
– Accelerationen går inte igång, säger Rune M. Nesheim.

Elbilen får istället hjälp och puttas av rullarna. Men då bestämmer sig testmakarna för att se om den klarar sig bättre om ett av bakhjulen står på marken medan de resterande tre däcken står på rullarna. Rune M. Nesheim tror att det kan fungera eftersom elmotorn där bak är starkare.
– Men resultatet blev lika dåligt, säger Rune M. Nesheim.

Av alla elbilar med fyrhjulsdrift som testades var det bara Volkswagen ID.7 som inte lyckades ta sig ner från tre rullar. Den kinesiska elbilen Dongfeng Nammi Box med framhjulsdrift lyckades inte heller ta sig ner från två rullar. Däremot, när normännen testade att backa loss bilen, lyckades den ta sig loss på en gång. För att se hur de andra elbilarna klarade testet kan du klicka dig vidare på klippet som finns länkat i artikeln.
LÄS MER: