Snart får vi svaret för första gången. Hur klarar sig ett elbilsbatteri efter att inte ha laddats på 13 år? Tre fabriksnya Tesla Roadster har kommit tillbaka till USA efter att ha stått övergivna i en container sedan 2010.
Före sommaren gjordes det osannolika bilfyndet i en container i Kina. Den som öppnade dörrarna hittade tre dammiga Tesla Roadster som stått lämnade åt sitt öde i 13 år. Enligt ryktena var Teslorna köpta av en kinesisk biltillverkare för att skruvas isär. Men tillverkaren gick i konkurs och bilarna övergavs.
De tre övergivna bilarna köptes upp av den amerikanska Tesla Roaster-handlaren Pete Gruber, som har försökt sälja dem vidare för så mycket som 24 miljoner kronor. Men ännu har affären inte gått i lås. Nu har bilarna anlänt från Kina till USA och snart får vi svaret på frågan: Hur mår ett elbilsbatteri efter 13 år i dvala och utan laddning?
– De är här, lossade 3 sjöcontainrar från Kina med en 45-tonskran. Nästa vecka kommer Roadsters att försiktigt tas bort, kopplas till bärbara datorer, diagnostik köras, vägmätaravläsningar registreras och analyseras för huvudbatteriets kondition efter 13 års sömn. Håll utkik! skriver Gruber Motors på sin hemsida.
Bilarna utgör ett intressant test för framtiden. Att väcka en bil med förbränningsmotor till liv efter att den stått parkerad i 10 år eller mer är oftast inget större problem. Men ingen vet idag hur en elbil reagerar efter att ha stått oanvänd så länge. Batterier mår inte bra av att vara helt urladdade, så det är med stor spänning världen kommer att få veta om det går att väcka Teslorna till liv efter 13 år utan laddning..
Fakta Tesla Roadster
Tidigare i år firade Tesla Roadster-modellen 15 år sedan den första bilen levererades. Den historiska elbilen var den allra första med med litiumjonbatteri och startade Teslas fantastiska resa och förändrade allt.
Roadstern hade en imponerande räckvidd på 393 km, mer än vissa nya elbilar idag. Motorn var en fyrpolig induktionsmotor. Bilen gjorde 0-100 km/h under fyra sekunder och hade en toppfart på 201 km/h.
Försäljningen gick förhållandevis bra och i april 2010 hade över 900 exemplar reserverats. Till slut när modellen lades ner 2012 hade Tesla tillverkat omkring 2500 bilar. Tesla Roadster bygger på en plattform från Lotus som användes till Lotus Elise och Exige. Roadster hade lite längre hjulbas än Lotus och karosspaneler av dyr kolfiber. Karosserna tillverkades av Lotus, medan Tesla monterade dit batterier och elmotor.
För fem år sedan skickade Elon Musk upp en Tesla Roadster i rymden. Så vi vet vi vet är den där fortfarande och fortsätter sin resa. Den är nu 327 miljoner kilometer från jorden och har åkt fyra miljarder kilometer, sannolikt längre än någon annan bil i världshistorien. Det skulle förvåna om någon hittar den bilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter