Vilken är snabbast i dragrace – den lilla discojeepen Suzuki Jimny eller terrängmonstret Hummer H1? Bilsajten Carwow bestämde sig för att ta reda på svaret i en av de mest udda duellerna man sett. – Det här är som ett möte mellan David och Goliat, säger programledaren Mat Watson. Och det är lilla David som vinner – överlägset.
Bilsajten Carwow älskar att låta olika bilar duellera i dragrace och programledaren Mat Watson sitter förstås själv i någon av bilarna, helst den som förväntas vara snabbast och vinna. Nyligen gjorde Carwow ett av de mest udda dragracen när man lät amerikanska tungviktaren Hummer H1 tävla mot den minsta jeepen på marknaden, Suzuki Jimny. – Jag tror att Hummern är det tyngsta fordon jag kört dragrace i, säger Mat Watson, som alltså förväntar sig att komma först över mållinjen.
Jo, Hummer H1 är en manlig bjässe på 3,6 ton med en 6.5-liters V8 turbo-diesel som skapar 197 hästkrafter och 583 Nm vridmoment. 4-hjulsdrift och automatlåda är standard.
Lilla Jimny väger blott 1,1 ton och har en 1.5-liters bensinmotor, som ger 101 hästkrafter. Lillen har bakhjulsdrift och 5-växlad manuell låda. Men det är också stor skillnad i pris: en H1 i bra skick kostar drygt en miljon kronor medan en Jimny går på ca 180 000 kr.
Dessutom tillhör Hummer det förflutna när det sista exemplaret rullade ut ur fabriken för mer än 15 år sedan. Jimny däremot är en bil som fortfarande är en storsäljare för Suzuki. Den lilla jeepen härstammar från företagets första suv, Suzuki LJ, som dök upp 1970. Kraftkällan var en 360 kubiks tvåcylindrig tvåtaktare på 25 hk. För att få plats med reservhjulet, bakom föraren, rymde bilen endast tre personer. Sedan dess har den lilla, omåttligt populära, suven funnit nästan tre miljoner köpare i 194 länder, däribland Sverige. Och här har efterfrågan varit betydligt större än tilldelningen av bilar, och det har t o m skapat kölistor för att få köpa bilen.
Nåväl, tillbaka till dragracet. Mat Watson får frustrerat se sig förbikörd av den lilla lätta Suzuki Jimny. Det är en av de mest överlägsna segrar man sett i kanalens otaliga dragrace. Jimny gjorde kvartsmilen (402 meter) på 18,4 sekunder. Hela nio (!) sekunder senare kom Hummern i mål, på tiden 27 sekunder. Och segern var nästan lika överlägsen när bilarna körde med rullande start. – Det här går inte bra alls, och Hummern är väldigt bullrig också, klagar Mat Watson. – Men en eloge till Jimny, som troligen är den lättaste bil vi har testat.
Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.
Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret. – Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.
I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.
Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.
Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.
Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.
Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.
Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge.
Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90.
Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.
Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. – Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr
Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd.
Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga.
Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. – Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.
Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Toyota är på väg att släppa sin största nyhet på länge. Globala storsäljaren Toyota RAV4 kommer i helt ny modell.
Toyota RAV4 är en av Toyotas tre mest säljande modeller, vissa år har den varit världens mest sålda bilmodell. Den säljer flera gånger mer än märkets elbilar. Nu meddelar Toyota att de avslöjar en helt ny RAV4 i nästa vecka. De släpper dessutom bilder som visar att SUV:en får en ny betydligt mer modern interiör jämfört med dagens modell.
Bilen visas 21 maj och blir den femte generationen av modellen. Nuvarande modell har funnits på marknaden i sex år, men Toyota har för vana att yta sina modeller med täta intervaller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter