Vilken är snabbast i dragrace – den lilla discojeepen Suzuki Jimny eller terrängmonstret Hummer H1?
Bilsajten Carwow bestämde sig för att ta reda på svaret i en av de mest udda duellerna man sett.
– Det här är som ett möte mellan David och Goliat, säger programledaren Mat Watson.
Och det är lilla David som vinner – överlägset.
Bilsajten Carwow älskar att låta olika bilar duellera i dragrace och programledaren Mat Watson sitter förstås själv i någon av bilarna, helst den som förväntas vara snabbast och vinna.
Nyligen gjorde Carwow ett av de mest udda dragracen när man lät amerikanska tungviktaren Hummer H1 tävla mot den minsta jeepen på marknaden, Suzuki Jimny.
– Jag tror att Hummern är det tyngsta fordon jag kört dragrace i, säger Mat Watson, som alltså förväntar sig att komma först över mållinjen.
Jo, Hummer H1 är en manlig bjässe på 3,6 ton med en 6.5-liters V8 turbo-diesel som skapar 197 hästkrafter och 583 Nm vridmoment. 4-hjulsdrift och automatlåda är standard.
Lilla Jimny väger blott 1,1 ton och har en 1.5-liters bensinmotor, som ger 101 hästkrafter. Lillen har bakhjulsdrift och 5-växlad manuell låda.
Men det är också stor skillnad i pris: en H1 i bra skick kostar drygt en miljon kronor medan en Jimny går på ca 180 000 kr.
Dessutom tillhör Hummer det förflutna när det sista exemplaret rullade ut ur fabriken för mer än 15 år sedan. Jimny däremot är en bil som fortfarande är en storsäljare för Suzuki.
Den lilla jeepen härstammar från företagets första suv, Suzuki LJ, som dök upp 1970. Kraftkällan var en 360 kubiks tvåcylindrig tvåtaktare på 25 hk. För att få plats med reservhjulet, bakom föraren, rymde bilen endast tre personer.
Sedan dess har den lilla, omåttligt populära, suven funnit nästan tre miljoner köpare i 194 länder, däribland Sverige. Och här har efterfrågan varit betydligt större än tilldelningen av bilar, och det har t o m skapat kölistor för att få köpa bilen.
Nåväl, tillbaka till dragracet. Mat Watson får frustrerat se sig förbikörd av den lilla lätta Suzuki Jimny. Det är en av de mest överlägsna segrar man sett i kanalens otaliga dragrace.
Jimny gjorde kvartsmilen (402 meter) på 18,4 sekunder. Hela nio (!) sekunder senare kom Hummern i mål, på tiden 27 sekunder.
Och segern var nästan lika överlägsen när bilarna körde med rullande start.
– Det här går inte bra alls, och Hummern är väldigt bullrig också, klagar Mat Watson.
– Men en eloge till Jimny, som troligen är den lättaste bil vi har testat.
Maths Nilsson är grundare av Carup.