Hoppet lever för Nevs Emily GT: ”Absolut inte nedlagt”

I slutet av sommaren beskrevs affären som mer eller mindre klar. Men ännu har ingen affär slutförts med den svenska elbilen Nevs Emily GT som utvecklats av gamla Saab-ingenjörer i Trollhättan. 
– De är absolut inte nedlagda utan pågår. Det är en som vi pratar mest med, men det finns fler intresserade, säger Nevs vd Nina Selander till TTela

I slutet av juli kom nyheten att det skulle vara klart med tillverkning av den svenska elbilen Nevs Emily GT i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Enligt Auto Motor & Sport var det klart med hemliga investerare som skulle ta över projektet och tillverka bilen.
– Enligt en säker källa på Nevs ska Emily GT tillverkas i Trollhättan på Stallbacka! På riktigt, uppgav Auto, Motor & Sport

De långt gångna förhandlingarna bekräftades av Nevs vd Nina Selander. Även entreprenören Svante Andersson på Stenhaga Invest som var på väg att köpa Saabfabriken bekräftade att lovande förhandlingar genomförts i augusti. 
– Vi hade möte med köparen i onsdags och jag är nu ännu mera positiv till att affären fullföljs med Emily- och Pons-projekten. Allt känns väldigt genomtänkt och seriöst och jag tror på att det blir produktion i Trollhättan, sade Svante Andersson då. 

Snart fyra månader senare tycks inte mycket nytt ha hänt runt elbilen Nevs Emily GT. Men enligt Nevs vd Nina Selander lever hoppet fortfarande och förhandlingar ”är absolut inte nedlagda”. Men affären tycks vara mindre klar än på sensommaren. 
– Det är en som vi pratar mest med, men det finns fler intresserade, säger hon till Trollhättans lokaltidning TTela

Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. 

Den gamla Saabfabriken ska köpas av entreprenören Svante Anderssons bolag Stenhaga Invest. Men inte heller den affären är helt klar. Köpet omfattar den Saabs gamla fabrik på totalt 320 000 kvadratmeter, 80 hektar mark, inventarier och maskiner. Nu hoppas Svante Andersson att affären ska slutföras i november. 
– Vissa omständigheter har gjort att det dragit ut på tiden. Det viktigaste är att affären blir av och att vi får tillträde till fastigheten. Det är en stor komplicerad affär, säger Svante Andersson till TTela. 
LÄS MER: