Kinas dyraste bil hade premiär på Shanghais bilsalong. Hongqi L5 kostar från nio miljoner kronor. Bilen är i första hand till för kommunisttoppar.
Om BYD Seagull var den billigaste bilen som hade premiär på bilmässan så var Hongqi L5 definitivt den dyraste. Hongqi L5 är en limousin med V12-motor på 400 hästkrafter och är betydligt dyrare än Rolls-Royce.
Modellen är en konkurrent till Rolls-Royce Phantom. Med ett startpris på nio miljoner kronor är den Kinas dyraste inhemska bilmodell och riktar sig i första hand till partitoppar som åker med chaufför.
Hongqi, som betyder röda fanan, har i flera decennier tillverkat statslimousiner till Kinas ledning. Det är samma Hongqi som bygger elbilen E-HS-9 som säljs i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter