Larmrapport: Hjulen på nya bilar har vuxit till gigantformat. Det gör däcken chockdyra. Ny uppsättning kostar över en halv månadslön.
– Det är främst elbilarna som driver upp storleken, säger Martin Tillsten på Däckcentrum.
Det är konsultfirman Vroom som har gjort en stor undersökning. Enligt den blir däcken allt större. Nästan varannan bil har nu 19- eller 20-tumshjul, en sexdubbling på tio år. Däcken till de stora hjulen är chockdyra. En ny uppsättning kan gräva ett rejält hål i familjens ekonomi. Det är inte ovanligt att en uppsättning premiumdäck kan gå på 15 000-20 000 kronor.
– Vi ser att konsumenterna efterfrågar bilar som ser mer premium och sportiga ut, och större hjul är en del av det uttrycket. SUV-segmentets dominans på nybilsmarknaden är också en tydlig drivkraft bakom utvecklingen, sägerJonas Edlund, kundutvecklare på Vroom.

Utvecklingen är tydlig. Däcken blir större och dyrare. I dagsläget är 45 procent av alla däck på marknaden 19 eller 20 tum. Det är en stor skillnad för bara några år sedan.
– Köpte du en Passat för fem år sedan hade den 17 tum i original. Om du köper en ID.7 i dag kommer den med 19-20 tum, säger Martin Tillsten på Däckteam.
Hans företag förser mindre däckfirmor med material. Martin Tillsten tar hela däckbranschen i försvar och förklarar att felet inte är deras.
– Det är inte däcktillverkarna som har drivit fram det här, utan fordonsindustrin. Däcktillverkarna har varit tvungna att hänga på utvecklingen. Storleksutvecklingen går snabbt framåt, säger Martin Tillsten.

Idag är 19-tums däck det vanligaste på marknaden. Men många nya bilar har större däck än så. Enligt Vroom är det utvecklingen av SUV och elbilar som gör att däckpriserna rusar iväg.
– Jag skulle egentligen säga att det mest handlar om elbilarna. Om man tittar på till exempel en Tesla så är det en personbil. Men de behöver stora däck för att kunna bära upp allt, säger Martin Tillsten.
Resultatet blir väldigt dyra däck för de större bilarna. Ofta ligger priset på 15 000 till 20 000 kronor för premiumdäck. I vissa fall ännu mer. Det är inte alla som tänker på den detaljen när de väljer bil.
– Vi jobbar med verkstäder runt om i landet. Det finns olika prisnivåer för däck, men i det största segmentet har inte utbudet blivit lika brett ännu, säger Martin Tillsten.

Däcktillverkarna kan inget annat än att tillverka däck för de bilar som byggs.
– För tio år sedan vägde endast omkring fem procent av alla nyregistrerade bilar över 2 000 kilo, idag gäller det mer än hälften. Den ökade vikten gör att biltillverkarna utrustar sina modeller med större däckdimensioner för att möta kraven på prestanda och säkerhet, säger Per Linder, produktspecialist på Continental.
Konsumenterna ska ta med däcken i kostnadsberäkningen. Vroom rekommenderar alla att se efter vad nya däck kostar innan de köper en bil.
– Utvecklingen ger branschen nya möjligheter inom däckförsäljning, men innebär också att konsumenter bör vara medvetna om kostnadsläget när de väljer däckstorlek, säger Jonas Edlund.
Så här hjulen vuxit på nya bilar
Hittills under 2025 är 19 tum den vanligaste dimensionen på personbilar med hela 30 % av marknaden – en sexfaldig ökning jämfört med 2016 då andelen var 5 %. Även 20-tumsdäck har ökat kraftigt och står nu för 15 % av marknaden (ref 2016: 2%). Samtidigt har mindre dimensioner tappat mark – 17 tum stod för drygt 30 % av marknaden för tio år sedan men är idag nere på 12 %.
Analysen från vroom visar att den genomsnittliga däckstorleken på nyregistrerade bilar under en 10-årsperiod har ökat från 16,6 tum till 18,6 tum. Ökningen märks i samtliga personbilssegment, men präglas till stor del av SUV-segmentet som vuxit till 62 % andel av personbilsmarknaden. Samtidigt har däckstorleken i segmentet ökat från 17,5 till 18,9 tum.
Även storbilssegmentet har vuxit under perioden – från 17,6 tum till 19,7 tum i genomsnitt – den största ökningen i absoluta tal. De undre och övre mellansegmenten följer samma utveckling, med ökningar från 16,0 till 17,2 tum respektive 17,0 till 18,3 tum.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.