Hjärnan bakom Ferrari 250 GTO och Lamborghinis V12 död

Ett av tidernas största sportbilsgenier har dött. Giotto Bizzarrini låg bakom ikonen Ferrari 250 GTO och var hjärnan bakom Lamborghinis ikoniska V12-motor. Han startade även det egna bilmärket Bizzarrini.

Giotto Bizzarrini blev 96 år och avled den 13 maj 2023 i Toscana i Italien, uppger Gazzetta. Bizzarrini var en bilvärldens största doldisar. Men det italienska bilgeniet var ansvarig för konstruktionen av Ferrarimodeller som 250 Testarossa och Ferrari 250 GTO som idag är världens näst dyraste klassiska bilmodell. Han var hjärnan bakom Lamborghinis V12-motor som konstruerades 1963 och användes i alla modeller fram till 2010. Bizzarrini hade även ett eget bilmärke som levde i några år fram till konkursen 1969.  

Giotto Bizzarrini föddes den 6 juni 1926 i Livorno i Toscana som son till en förmögen godsägare. Han blev tekniskt intresserad redan som barn och utbildade sig till ingenjör på universitetet i Pisa. Hans automobila karriär började som testförare hos Alfa Romeo 1954. 

Giotto Bizzarrini var konstruktören som hade huvudansvar för Ferrari 250 GTO.

Bizzarrini värvades av Enzo Ferrari och blev chefsingenjör och ansvarig för modeller som Ferrari 250 Testarossa och Ferrari 250 GTO. Men halvvägs in i utvecklingen av 250 GTO lämnade han Ferrari efter ”de långa knivarnas natt”, en stor konflikt med Enzo Ferrari och Ferraris hustru Laura Dominica Garello.

Bizzarini grundade en egen konstruktionsbyrå och behövde inte gå arbetslös. Hans första stora verk blev att konstruera Lamborghinis V12-motor som debuterade i Lamborghini 350 GT och i modifierad form satt i alla V12-modeller som Miura, Countach och Diablo ändå fram till och med Murcielago som lades ner 2009. När motorn debuterade var det den mest kraftfulla motor som byggts till en personbil. Bizzarrini konstruerade också de sällsynta men omtalade italienska sportbilarna Iso Grifo och Iso IR300 för Iso Rivolta. 

På uppdrag av Ferrucio Lamborghini tog Bizzarrini 1963 fram Lamborghinis V12-motor, en konstruktion som användes fram till 2010.
Bilmärket Bizzarrini återuppstod förra året, men upphovsmannen hann aldrig se de nya modellerna.

Därefter drog han igång sitt eget bilmärke: Bizzarrini. Märket släppte sportbilar som Bizzarrini GT 5300 Strada och Bizzarrini Manta. Men Bizzarrini var bättre på teknik än på marknadsföring och bilmärket gick i konkurs. 

Sportbilsmärket Bizzarrini återupplivades under 2022 och har tagit fram återskapade exemplar av 60-talsbilarna. Det finns också planer på att lansera nya modeller, men Giotto Bizzarrini fick aldrig se de nya modellerna. Han avled den 13 maj 2023 i Rosignano Marittimo, Toscana vid 96 års ålder.