En Lamborghini hittas övergiven och förvandlad till råttbo i en lada på ett brittiskt slott. Bilen lämnades kvar på slottet av den tidigare ägaren som var sambo med Grace Jones. Den fyrsitsiga Espada var Lamborghinis populäraste modell på 1970-talet. Kommer V12-motorn att starta efter att bilen stått still i 18 år? Här får du svaret.
Bilar som Lamborghini Countach och Miura har fått enorm uppmärksamhet, men en helt annan modell var den stora succén. Lamborghini Espada premiärvisades på bilsalongen i Genève 1968 och var en rymlig fyrsitsig sportbil med V12-motor. Bakom designen stod Marcello Gandini som även ritat Miura och kom att rita Countach. Designen var inspirerad av Bertones konceptbil Pirana.
Espada blev en succé och var under lång tid Lamborghinis mest sålda modell med 1227 exemplar. Hemligheten bakom framgången var de generösa utrymmena, fyra vuxna kunde åka bekvämt och hade plats för bagage på långresan.
Samma ekvation med användbarhet och prestanda som gör Lamborghini Urus till märkets storsäljare drygt 50 år senare. Idag är det mittmotorbilen Lamborghini Miura betydligt mer eftertraktad än Espada, men på 60- och 70-talet var det annorlunda.
V12-motorn på 350 hästkrafter gjorde Espada till en svårslagen kryssare på Europas autostrador. Det är samma ikoniska konstruktion av Giotto Bizzarrini som satt i Miura, Countach och som användes ända till Lamborghini Murcielago 2010. I Espada matades tolvan av se Weberförgasare. Bilen kunde få med femväxlad manuell eller en trestegs Torqueflitelåda från Chrysler. Toppfarten låg på 250 km/h.
Youtubern Jonny Smith har gjord sig känd för sensationella bilfynd och även denna episod stöter han på en otrolig bil som stått parkerad i åratal. På ett anrikt brittiskt slott står en Lamborghini Espada parkerad sedan 18 år tillbaka. Slottets tidigare ägare, som var sambo med Grace Jones, lämnade bilen kvar i stallet när han flyttade.
– Det har bott möss i den här, vilket är riktigt synd för den ser bra ut överallt annars, konstaterar Jonny Smith.
Trots att bilen stått i 18 år verkar mekaniken vara i bra skick, då den renoverats precis innan den ställdes undan. Att dra igång en komplicerad V12-motor som stått så länge är kanske inte att rekommendera men med hjälp av Espada-experter görs ett våghalsigt försök. Trots att förgasarna läcker rejält försöker de väcka bilen ur dess törnrosasömn.
Och med hjälp av extern bensin och en extra bränslepump lyckas de till slut väcka bilen och få den att starta för första gången på åratal.
– Lyssna på det här, så tyst och glad, den lilla italienska kattungen är fantastisk söt. Jag förväntade mig inte att det skulle vara så här lugnt, vi hade bara några knallar och smällar, säger Jonny Smith.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter