Den byggdes på Hitlers order i nazismens skugga. Bara 30 exemplar tillverkades av Hitlers första Bubblor. Alla troddes vara förstörda – men nu har ett exemplar hittats och återuppstått efter 88 år.
I staden Hessisch Oldendorf i Tyskland förvaltar familjen Grundmann en av världens mest imponerande samlingar av klassiska Volkswagen. Men ett av fordonen sticker ut mer än något annat. Det handlar om ett unikt exemplar från 1937. En så kallad W30-prototyp, alltså en av de allra första versionerna av det som senare skulle bli ”Bubblan”. Projektet med den tyska folkbilen kom till efter en beställning 1934 av Adolf Hitler till Ferdinand Porsche.
Bara 30 bilar av W30-prototyperna byggdes för att testas på vägarna i Tyskland under 30-talet. Efter testerna skrotades samtliga – trodde man. Men ett av chassinumren märkt med siffran 26 överlevde. Det återfanns många år senare hos en samlare i österrikiska Steiermark och köptes av VW-entusiasten Traugott Grundmann.

Vad som följde var ett projekt som pågick i sju års tid. Originaldelar jagades över hela världen, vissa komponenter fick byggas från grunden med hjälp av gamla ritningar och fabriksbilder. Inte allt gick att återskapa exakt – dörrhandtagen kommer från en äldre Mercedes, och hjulen är tagna från ett närliggande förkrigsprojekt hos Volkswagen.
Tillsammans med besiktningsteknikern Thomas Rusch på TÜV Nord fick bilen till slut rulla in för granskning. Inget färdigt protokoll fanns att utgå från – allt gjordes för hand. Eftersom bilen är så pass gammal bedöms den inte enligt moderna krav. Istället används reglerna som gällde när bilen först var aktuell.

Så – gick den igenom? Ja. Efter nästan nio decennier och sju år av envis rekonstruktion är världens äldsta VW Bubbla återigen godkänd för vägtrafik.
– Det här är kronan på verket efter alla dessa år av letande, skruvande och hårt arbete, säger Traugott Grundmann till Bild.de.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.