Adolf Hitlers Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen har sålts av en hemlig rysk miljardär. Köpare är den australiske gruvmagnaten Clive Palmer, uppger The Courier Mail.
Bilen användes av Hitler i flera parader.
Efter två års förhandlingar har en anonym rysk miljardär sålt Adolf Hitlers Super-Mercedes till den australiske gruvmiljardären och antivaxxaren Clive Palmer, uppger The Courier Mail och flera andra tidningar i Australien. Palmer ska använda bilen för att bygga upp ett bilmuseum.
Den aktuella bilen, Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen, ska enligt uppgift ha beslagtagits i Frankrike av den amerikanska militären efter andra världskriget. Den köptes av en förmögen privatperson i USA, och sedan dess har bilen bytt ägare ett antal gånger. Senast bilen sågs i offentligheten var för fyra år sedan då den bjöds ut av Worldwide Auctioneers. Då skulle 10 procent av försäljningspriset gå till information om förintelsen, men bilen nådde inte upp till det tänkta försäljningspriset på 10 miljoner dollar och förblev osåld.
Hitler hade flera Mercedes-bilar, och det här ska vara en av fem kvarvarande bilar av olika slag. När den bjöds ut på auktion beskrevs den som “den mest historiskt betydelsefulla bilen som någonsin erbjudits till offentlig försäljning.” Enligt dokumentation som tillhörde bilen hade den specialbeställts av Hitlers chaufför SS-officeren Erich Kempa.
Trots att det är en cabriolet så har bilen skottsäker pansarplåt och 30 millimeter tjocka skottsäkra rutor. Baktill finns en extra pansarpanel som kan höjas och sänkas. Under huven finns en kompressormatad 7,7-liters rak åttacylindrig motor på 230 hästar som är hopkopplad med bakhjulen via en femväxlad låda.
Bilen ska först ha använts vid en parad i oktober 1939 där Hitler kördes till Gamla Rikskansliet i Berlin med bilen. Den användes också under ett statsbesök i juni 1940 av Benito Mussolini. När Hitler besökte Paris efter Frankrikes nederlag färdades han i bilen, liksom vid besök i Jugoslavien och Grekland. Sedan blev det inga fler parader för Hitler eftersom krigslyckan vände mot honom. När Tyskland kapitulerade beslagtogs bilen i Le Havre och användes under en tid för transporter av den amerikanska militärpolisen.
Mercedesen skickades till USA 1946 och köptes av tobaksmiljonären Tom Austin från Greeneville, Tennessee. Till slut glömdes bilens historia bort och den förföll. Två biljägare hittade den och renoverade upp den. Den köptes sedan av Ralph Engelstad, ägare av Imperial Palace Casino and Hotel i Las Vegas.
Efter Ralph Engelstads död ska den ha sålts till en bayersk ölmagnat som hade den på ett privat museum i Tyskland. När ölbryggaren avled såldes bilen till en icke namngiven rysk miljardär som nu alltså har sålt bilen vidare. Vid köpet ska den ryske köparen ha anlänt med privatjet till Tyskland.
Gruvmiljardären Clive Palmer sägs ska ha bilen i ett bilmuseum med 600 bilar som han är på väg att öppna. Vid samma tillfälle ska han ha köpt en Rolls-Royce som tillhört kung Edvard VIII.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter