Världens snabbaste fyrsitsiga bil – tack vare svensk ingenjörskonst i absolut världsklass.
Nya Koenigsegg Gemera har en liten trecylindrig motor som bara väger 70 kg och ryms i en resväska – men ger hela 600 hk. Med elmotorer får bilen 1700 hk.
CarUp.se har kartlagt hemligheten bakom svenska rekordbilen som toppar 400 km/h.
Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg har flyttat fram postionerna rejält under de två senaste åren. Deras senaste modell Gemera blev en världssensation när den visades i våras.
Den nya modellen är den snabbaste och starkaste fyrsitsig personbil som gjorts. Bilen ska tillverkas i 300 exemplar och får en prislapp på 18,25 miljoner kronor med moms i Sverige. Flera svenska köpare har redan slagit till. Svensk superteknik i världsklass har möjliggjort prestandan med 0-100 på 1,9 sekunder och en toppfart på 400 km/h som bilen når på 20 sekunder.
[Best_Wordpress_Gallery id=”66″ gal_title=”Gemera”]Med en liten trecylindrig motor och tre elmotorer får bilen den hisnande effekten på 1700 hk. Koenigsegg kallar den nya trecylindriga motorn för ”Tiny Friendly Giant”. Tekniken kan komma att förändra förbränningsmotorer även i våra vardagsbilar.
Hur kan en trecylindrig motor på två liter ge 600 hk?
Hemligheten: Svenska supertekniken med fria ventiler.
Koenigseggs motor har samma kolvhastighet som hos Formel1-bilar samtidigt som den bara väger 70 kg och ryms i en resväska. Den varvar upp till 8500 varv, lika mycket som en Honda S2000-motor, men kan ta in tre gånger så mycket förbränningsluft. Resultatet är världens överlägset effektstarkaste tvålitersmotor i en produktionsbil.
Hemligheten bakom den unika prestandan är att motorn har den nya svenska Freevalve-tekniken som öppnar ventilerna med hjälp av hydraulik och pneumatik i stället för med kamaxlar.
Genom att både lyfthöjden och öppningstiden av ventilerna kan styras nästan fritt så kan motorn ges helt unika egenskaper. Motorn kan både få större luftflöde än en traditionell motor och köras snålare på låga varv. Det går också att välja hur många ventiler motorn ska öppna och stänga. Två turboaggregat är kopplade till avgasutflödet och även de får unika egenskaper tack vare Free Valve-tekniken.
I Koenigseggs fall är resultatet 600 hästkrafter och 600 Nm från motor som endast väger 70 kg. Motorn driver framaxeln tillsammans med en elmotor trots att den sitter mittmonterad bakom kabinen. Tillsammans med elmotorerna på bakaxeln har bilen otroliga 1700 hk. Resultatet är en acceleration på 1,9 sekunder upp till 100 km/h. Men bilen kan också köras ekonomiskt och har en räckvidd på 1000 km med full laddning och full tank.
Den nya motorn är lättare än dagens motorer tack vara att den inte har någon kamaxel som öppnar och stänger ventiler i motorn. Tidigare har den nya motorn med fria ventiler varit svår att tillverka till rimlig kostnad och att få fungerande i praktiken, men den utmaningen tycks vara löst.
Systemet med fria ventiler ger motorn den unika förmågan med oberoende kontroll av insugnings- och avgasventilerna. Den kan optimera ventilerna utifrån motorns aktuella belastning och öppna och stänga precis så mycket som behövs. Systemet kan även bestämma hur man använder ventilerna beroende på körförhållanden. Vilken kombination som ska användas för att maximera prestanda, minimera bränsleförbrukningen eller sänka utsläppen. Det innebär betydande prestanda- och miljöfördelar.
Enligt Koenigsegg drar den nya motorn 15-20 procent mindre bränsle än en vanlig bensinmotor. Den har heller inget traditionellt gasspjäll vilket ger lägre effektförluster. För att sänka förbrukningen ytterligare kan cylindrar stängas av.
Den kan också köras i den så kallade Miller-cykeln, vilket tillåter en hög kompression på 9,5: 1. Koenigsegg uppger att motorn är en av de snålaste och kraftfullaste produktionsmotorerna i världen för sin storlek.
En annan fördel är att motorn är renare vid kallstart därför att den värmer upp bränsleblandningen bättre genom att skapa turbulens hos bränsleblandningen genom inlopps- och avgasventilerna där den kan åka flera extra varv. Enligt Koenigsegg är den helt optimerad för biobränslen och kan köras på både E85, metanol och i värsta fall bensin.
– Vi vill avsluta fossilberoendet för förbränningsmotorer. Den är CO2-neutral om den körs på rätt bränsle. Elbilar är fantastiska, men det finns inte batterier så att det räcker till alla ännu, och inte laddstationer överallt, säger Christian von Koenigsegg.
Även tekniken med elmotorerna ligger i absoluta framkanten. Bilen kan köras upp till 50 km på endast el, och har en elektrisk toppfart på 340 km/h. Totalt är det tre elmotorer som driver bilen, två på bakaxeln om vardera 500 hk, och en på framaxeln på 400 hk. Batteriet är på 15 kWh, ovanligt stort för en laddhybrid. Genom fyrhjulsstyrning och så kallad torque vectoring, en slags aktiv kraftfördelning, på drivhjulen ska bilen ha väghållning i särklass och dessutom en rekordsnäv vändradie. Totalt sett ger drivlinan bilen 1700 hk och 3500 Nm. Koenigsegg har inte uppgett hur länge kraften finns tillgänglig vid fullgasacceleration, men bilen ska alltså komma upp till 400 km/h på endast 20 sekunder.
Bilen får en rekordlång räckvidd när den körs i hybridläge, hela 1000 km. Med en hjulbas på 3000 mm utlovar Koenigsegg en aldrig tidigare skådat komfort och stabilitet. Bakhjulsstyrningen ska ge extra kontroll över bilen.
– En av de roligaste och säkraste bilarna på planeten, lovar Koenigsegg.
Fakta om Koenigsegg Gemera
Förbränningsmotor
• Koenigsegg Tiny Friendly Giant Twin Turbo Freevalve 3-cylindrig förbränningsmotor med torrsumpsmörjning.
• Kompression: 9.5:1 – Borrning: 95 mm – slaglängd: 93.5 mm
• Effekt 440 kW (600 hk) vid 7500 varv, max varvtal: 8500.
• Vridmoment: 600 Nm mellan 2000 och 7000 varv.
• Mittmonterad motor som driver framaxeln.
• Motorvikt: 70 kg.
• Bränsle: Biobränslen, bland annat E85-E10 och metanol.
Elmotorer
• Tre elektriska motorer, en för vardera bakhjul med 500 hk och en på 400 hk som jobbar tillsammans med förbränningsmotorn på framaxeln.
• Total effekt: 1700 hk.
• Totalt vridmoment: 3500 Nm
• Totalt hjulvridmoment: 11 000 Nm.
• Effekt på endast el: 1100 hk.
Räckvidd:
• Endast förbränningsmotor: 950 km
• Endast el: 50 km
• Hybridläge: 1000 km.
Chassi:
• Monocoque tillverkad i kolfiber.
• Ram och hjulupphängningar tillverkade i aluminium.
• Hydrauliskt ställbar markfrigång fram och bak.
Kaross & chassi
• Tvådörrars fyrsitsig kupé utan b-stolpar.
• Karosspaneler i kolfiber.
• Kolfiberfälgar (tillval)
• Styrning: Fyrhjulsstyrning
• Fjädring: Justerbar med gashydrauliska stötdämpare
•Greppkontrol med tre lägen: Våt, normal, bana.
Bromsar:
Fram: Ventilerade keramiska skivor med sexkolvsok.
Bak: Ventilerade keramiska skivor med fyrkolvsok.
Elektrisk bromsboostare, keramiska kolvar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter