BMW hade långt gångna planer på att lansera en lyxbil med V16-motor på 7,6 liter
Bilen kallades ”Goldfisch” och BMW 767 i skulle ställa Mercedes schack matt i cylinderkriget. Men den hemliga prototypen stoppades.

I slutet av 80-talet pågick rena rama cylinderkriget mellan BMW och Mercedes. BMW hade ett rejält försprång när man släppte E32 750i med V12-motor i slutet av 1987. Bilen var en ett tekniskt under för 33 år sedan med en femliters V12-motor på 300 hk som hade dubbla uppsättningar av alla system.
Mercedes var förstås tvungna att kontra och började utveckla en V12:a på sex liter och 394 hk för att bräcka BMW. När BMW nåddes av uppgifterna om att ärkerivalen skulle släppa en större motor drog de i gång ett topphemligt projekt: Projekt Goldfisch, utvecklingen av en V16-motor. Planen var att överträffa Mercedes kommande motor. BMW skulle ha flest cylindrar, störst volym och flest hästkrafter. Det här var en tid långt innan någon funderande över CO2-utsläpp.


På mindre än ett halvår tog BMW-ingenjörerna Dr. Karl-Heinz Lange, Adolf Fischer och Hanns-Peter Weisbarth fram projekt ”Goldfisch”. De utgick från en helt vanlig BMW 750i med V12-motor, men motorn hade fått fyra ytterligare cylindrar.
Resultatet blev en V16-motor med den imponerande cylindervolymen 6,7-liter. Motorn blev så massiv att kylaren fick placeras i bagageutrymmet.
Dessutom fick ”Goldfisch” gälar, luftintag i bakskärmarna för att leda in kylluft till bagageutrymmet. Den topphemliga prototypen fick en sexväxlad manuell växellåda. Effekten från V16-motorn var 408 hk, tillräckligt för att accelerera upp till 100 km/h på bara sex sekunder.


Men till slut fick BMW:s ingenjörer sansa sig. De insåg redan på 1980-talet att V16-motorn var för stor och tung och skulle bli miljömässigt olämplig. Projekt Goldfisch visades aldrig på bilmässorna och gömdes under en period undan på BMW:s utvecklingsavdelning.
Stora motorer med stor cylindervolym blir dag allt mer sällsynt. Ryktet säger att BMW snart ska att lägga ner sin klassiska V12-motor som numera har 585 hk. Toppmodellen av nya 7-serien som lanseras nästa år ska i stället bli helt elektrisk.



Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter