Så många som 2000 personer kan få jobb i den gamla Saabfabriken i den nya affären. Fabriken ska tillverka den nya svenska elbilen Nevs Emily GT. P4 Väst har tagit del av hemliga brev som bekräftar jättesatsningen.
En avsiktsförklaring är nu skriven med en potentiell köpare till Nevs två elbilsprojekt Nevs Emily GT och Pons, uppger P4 Väst. Den lokala radiokanalen har tagit del av hemlig e-post som bekräftar storaffären. I nästa vecka kommer Trollhättans kommun, Nevs, Stenhaga Invest och den potentiella köparen att träffas i Trollhättan. Ett krav från köparen är att få tillgång till Saabs gamla testbana på fabriksområdet.
Affären kan ge så många som 1500-2000 arbetstillfällen enligt de nya uppgifterna. Nya ägaren av Saabfabriken, miljardären Svante Andersson, har tidigare sagt att det kan bli ett stort antal arbetstillfällen.
– Jag vet vilka det är men det är inget jag vill prata om. Det får komma från Nevs men jag kan säga att det är en betydande del av fabriken som de kommer använda, även kontor och de behöver anställa ett stort antal medarbetare, säger Svante Andersson som äger fabriken till TTela.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder. Den nya investeraren uppges även ha köpt Nevs självkörande elbil Pons. Den nya bilen kommer dock inte att få heta Saab, försvarstillverkaren Saab släpper inga rättigheter till fordonsvarumärket.
Nevs vd Nina Selander har varit en nyckelperson och gjort ett jättearbete och har under våren förhandlat med flera intressenter efter att projektet blivit en världsnyhet då det blev offentliggjort.
– Ja, det är riktigt roligt att vi fått så stor uppmärksamhet som i sin tur bidragit till seriösa intressenter. Vi har hittills kontaktats av ett 15-tal och nu ”trattat ner” det till ett par/fåtal intressenter. Alla är bra och seriösa med olika bakgrund med mer eller mindre direkt koppling till bilindustrin sedan tidigare samt både svenska och utländska, sade Nina Selander till Carup i början av juni.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter