Hemliga bilskroten – rear ut superbilar till vrakpriser

Vart tar alla superbilar som råkar ut för olyckor vägen? Här är den hemliga bilskroten som tar emot Lamborghini, Ferrari, Porsche och Rolls-Royce. Bilarna säljs till vrakpriser – potentiella fynd för den som kan reparera dem.

Även superbilar som kraschat eller råkat ut för översvämningar behöver tas om hand av en bilskrot. Till skillnad från mer vardagliga bilar skrotas inte bilarna i vanlig mening, utan för det mesta auktioneras de ut. Här är de första bilderna inifrån skrotjätten Coparts hemliga anläggningar för superbilar. 

– Undangömt i utkanten av LA ligger den här anläggningen full med förstörda superbilar. Genomsnittspriset för bilarna vi ska titta på ligger på 2,2 miljoner kronor, uppger Youtubern ScrapLife Garage. 

Youtubern ScrapLife har besökt skroten för superbilar. Här är en skrotad Ferrari F8 Tributo.

Bland de mer exklusiva bilarna som hamnat på skroten finns en Ferrari F8 Tributo för fem miljoner kronor om bilen varit i fint skick och en Lamborghini Huracan STO med kolfiberkaross som är värd omkring 5,5 miljoner kronor i perfekt skick.

Det är svårt att avgöra hur pass svårt skadade bilarna är för en lekman, men helt klart blir det en komplicerad och mycket dyrbar operation att få dem tillbaka på vägen. Lamborghinin verkar vid närmare kontroll ha ett rambrott. Trots skadorna klubbas den iväg för närmare tre miljoner kronor. Fynd eller mardröm? Det beror nog på vem köparen är.

En Porsche 992 GT3 verkar vara fullt möjlig att reparera.

En av de billigaste bilarna bilarna som står på skroten är en McLaren MP4-12C som inte är värd mer än 1,5 miljoner kronor i fungerande skick. Bilen verkar dessutom vara i klart räddningsbart skick. Desto sämre verkar det ha gått för en McLaren 570 där allt bakom förarhytten har brunnit upp. 

En Ferrari F8 Tributo är rejält söndertrasad i fronten och har utlöst airbags, men kanske går den att laga och göra en vinst på med tanke på att en bil i fint skick är värd omkring fem miljoner kronor. 

För den som gillar Porsche finns det en 992 GT3 som kanske går att rädda. Fronten är rejält mosad och stötfångarbalken är sönderriven, men troligen går bilen att reparera. Kolfibertaket är oskadad, bara en sån sak. 

En McLaren där bakdelen brunnit upp verkar passa bäst för bildelar, om ens det.

Bilarna säljs med jämna mellanrum på Coparts auktioner, och det finns fynd att göra, men inte alltid. Ibland går bilarna för en spottstyver, men vid vissa tillfällen säljs de till förvånansvärt höga priser jämfört med en oskadad bil i felfritt skick.