Hemlig källa: Avtal om biltillverkning i Saab-fabriken nära

Affären med att börja tillverka bilar i gamla Saab-fabriken i Trollhättan är nu mycket nära att slutföras, uppger Ekot. Om bara någon vecka kan den hemliga köparen offentliggöras. Köparen uppges ha kopplingar till Schweiz. 

Under hela sommaren har hemliga förhandlingar pågått om att börja tillverka elbilen Nevs Emily GT i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Hela elbilsprojektet ska säljas till en hemlig köpare. Nu uppger Ekot i Sveriges radio att affären är mycket nära att slutföras. Det finns redan ett avtal med en avsiktsförklaring och nu ska det slutgiltiga avtalet vara nästan klart. 

Köparen är än så länge hemlig, men ska ha kopplingar till Schweiz. Försäljningen av elbilprojektet Nevs Emily GT inleddes före sommaren efter att bolaget Nevs försatts i viloläge. Nevs och vd:n Nina Selander gick ut i pressen och berättade om det hemliga projektet och efterlyste en köpare. Det tycks ha varit en framgångsrik taktik. 

Nevs Emily GT har unik teknik med hjulmotorer och kan ha ett stort batteri som ger över 100 mils räckvidd. Så många som 2000 anställda kan få jobb i den gamla Saabfabriken. Men enligt Ekot är projektet även ett stort risktagande. Flera miljarder kronor i riskkapital kommer att krävas för att förvandla prototyperna till ett produktionsfärdigt projekt.  
– Det riskerar att bli som att kasta pengarna i sjön, säger Ekots källa.

Den gamla Saabfabriken har inte använts i stor skala på över tolv år. Men enligt den nya ägaren Svante Andersson finns det bitar av fabriken som fortfarande är mycket bra. Vad den nya bilen ska heta är fortfarande okänt. Vapentillverkaren Saab Group har berättat för Carup att de inte kommer släppa rätten till bilmärket Saab.