Hemlig ingrediens ska göra VW till ett ”love brand”

Volkswagen återupplivar sina klassiska ikoner för att bli ett mer älskat bilmärke igen. En av de första modellerna i den nya given är en elektrisk GTI. 
– Man behöver ha en hemlig ingrediens för att göra elektriska bilar speciella, säger chefsdesignern Andreas Mindt.

Volkswagens senaste modeller har en funktionell och modern form som inte gör sig ovän med någon, men bilarna vinner knappast några designpriser. Med en vision att göra om Volkswagen till bilindustrins mest älskvärda märke satsar Volkswagens designchef stort på att förvandla Volkswagen till ett ”love brand” med sina nya modeller. Först ut är ID.2 All och ID.GTI Concept. 

Istället för att skapa helt nya modeller, ska Volkswagen istället utgå från nytolkningar av klassiska och etablerade ikoner som ska göra Volkswagen till det mest omtyckta märket i hela bilindustrin.
– Vi kommer att gå igenom hela Volkswagens portfölj av bilar, säger Volkswagens chefsdesigner Andreas Mindt när Carup träffar honom på Volkswagen Showroom i Stockholm.

Återupplivade ikoner och ”The Secret Sauce” ska göra Volkswagen mer otyckta.

Hur blir man då ett ”love brand”? Ja, det finns några givna delar – och så en hemlig. Se till att designen är omtyckt, pålitlig och stabil och addera en hemlig ingrediens, är Andreas Mindts recept.
– Framljusen ska le likt mänskliga ögon, det ska finnas en känsla av säkerhet, och bilen ska fortfarande kännas kompakt men sportig. Dessutom ska bilen överleverera och använda sig av hållbara material, säger Andreas Mindt. 

Han började som designchef hos Volkswagen så sent som i våras. Men han har ett långt förflutet i koncernen och har varit ansvarig för Audis exteriördesign och kommer senast från lyxbilsmärket Bentley. 
– Det sitter i mitt blod, min far jobbade för Volkswagen, säger han.

Första kärleksbarnet för att bli ett ”love brand” är ID.2 All och nya ID.GTI Concept. Andreas Mindt visar stolt upp den nya elektriska GTI-bilen på Volkswagen Showroom i Stockholm tillsammans med en klassisk Golf GTI från 80-talets början. Trots att Volkswagen kallar den nya ID.GTI Concept för en kompakt sportbil, känns den fortfarande väldigt stor bredvid den första generationens Golf GTI. Men kopplingarna till det förflutna är ändå många. 

Den svarta linjen längs den nedre delen av dörren, en snarlik c-stolpe, det snabba och kompakta. Trots att vi inte fick se någon interiör vid visningen av konceptbilen menar Volkswagen att även insidan kommer att ha kopplingar till det förflutna med en modern tappning av det klassiska GTI-rutmönstret. 

Volkswagens chefsdesigner menar dock att han inte är helt säker på vilken bil den nya påminner mest om.
– Det pågår stora diskussioner på huvudkontoret, vi har fortfarande inte bestämt oss om det är en Golf eller en Polo, säger han skämtsamt.

Det blir bara små skillnader mellan konceptbilen och produktionsversionen som kommer att finnas hos handlarna någon gång 2026. Bland annat kommer produktionsversionen ha en tum mindre hjul och sidospeglarna kommer att bli lite större på produktionsversionen jämfört med konceptbilen. De innovativa handtagen till bakdörren kommer att sitta kvar även på produktionsversionen.
– Konceptbilen stämmer till 90 procent överens med hur produktionsversionen kommer att se ut, men produktionsversionen kommer bara att bli bättre jämfört med konceptbilen, menar designchefen.

Volkswagen har valt att utrusta bilen med endast framhjulsdrift, och menar på att det får ner kostnaderna och förenklar produktionen och påpekar att priset är av högsta prioritet.
– Priset kommer att vara det viktigaste för oss, och fokus på färre men ordentliga delar, förklarar Andreas Mindt.

För att kunna bli ett love brand hänvisar chefsdesignern Andreas Mindt bland annat till ”easter eggs” i designen på flera av Volkswagens nya modeller. Pedaler som ser ut som play/pause, riktiga fysiska knappar i ID-bilar, och små smileys i den nya Volkswagen Buzz bara för att nämna några saker. 

Chefsdesignern vill inte avslöja allt om de hemliga ingredienserna Volkswagen stoppat in i ID GTI, men säger att det är viktigt att ha ett sinne för humor. 
– Bakljusen är designade som whiskyglas som i sin tur ska föreställa ett pumpande hjärta, avslöjar Mindt. 
LÄS MER: