Succé för Volvo P1800 The Saint – vann ”Best in Show”

En modern sportbil med Volvo P1800 som grund hade världspremiär på Custom Motor Show i Jönköping och vann ”Best in Show”. P1800 The Saint är en hyllning till Volvos mest ikoniska bil. The Saint ska tillverkas i ett 20-tal exemplar och kan fås med Volvos turbofemma på upp till 750 hästkrafter. 
– Volvo P1800 är så stark i sin ursprungsform, vi har gett den ett modernare uttryck, säger Torbjörn von Braun som är projektets upphovsman. 

Volvo P1800 är den heliga graalen bland svenska bilmodeller. Knappast någon annan svensk bilmodell får mer uppmärksamhet eller väcker mer positiva känslor. von Braun Sports Cars och kretsen runt ”The Saint” bestämde sig för att skapa den perfekta moderna versionen av Volvo P1800. De växte upp med modellen, såg hur Roger Moore körde Volvo P1800 i rollen som Simon Templar i ”Helgonet” (The Saint). Och gjorde sin första fortkörning i en Volvo P1800. 

Men hur förbättrar och moderniserar man ett helgon? Upphovsmännen för The Saint gick till Pelle Pettersson, nu 90 år, som designade Volvo P1800 i slutet av 1950-talet. Han har gett sin välsignelse och kommit med råd till återfödelsen. Med stor respekt för den ikoniska ursprungsbilen har en moderniserad version av Volvo P1800 tagits fram – här är The Saint. Flera detaljer från Pelle Petterssons ursprungsdesign som inte kom i produktion finns på bilen.  Bilen gjorde succé på Custom Motor Show 2023 och vann ”Best in Show Streetcar 2023”.

– Vi har arbetat med projektet i ungefär tre år. Vi har föryngrat bilen och gett den lite modernare uttryck och mer prestanda med stor respekt för originalet. Den andas lite mer Breitlingklocka nu och vi har fått ihop en riktigt schysst produkt funktions- och prestandamässigt, säger Torbjörn von Braun på von Brauns Sports Cars som ligger bakom The Saint. 

P1800 Saint är den andra nytolkningen av den älskade modellen som gjorts på senare år. För ett par år sedan presenterades Volvo P1800 Cyan som togs fram av Cyan Racing. Projekten satte igång ovetandes om varandra, och deras vägar korsades innan bilarna var presenterade.

– Det var lustigt, vi visste inget om deras projekt och de visste inget om vårt. Deras projektledare frågade mig om jag kände till någon Singer-Porsche och då började jag fatta misstankar. Vi borde prata ihop oss om ni ska göra det jag tror, sade jag. Men de var ganska långt komna då. Produkterna skiljer sig en hel del, vår bil är lite mindre analog. 

Planen är att bygga ett 20-tal exemplar av P1800 The Saint, men von Braun Sports Cars låter efterfrågan styra. Varje bil är unik och utgår från en befintlig P1800-bil, som kan vara i relativt dåligt skick. De individuella exemplaren utformas i nära samråd med kunderna.

– Jag är stolt över helheten, vi har inte tagit ut svängarna på någon detalj och låtit den sticka ut. Det är inga jättemaffiga fälgar eller eller annat som tar för sig. Vi har tittat på Pelle Petterssons ursprungsbil och stämt av med honom. Han plockade fram en del idéer hur vi skulle dra det här. P1800 är stå stark och bra i sin form från början, så den ville vi inte kapa sönder. 

Bilen finns både med kaross i kolfiber och stål. För att hedra ursprungsdesignen är designen av karossen i stort sett orörd, men ungefär 80 procent av strukturen byts eller återskapas. Volvo P1800:s grundstruktur förstärks och bilen får en rullbur. 

Baklyset är ultramodernt, men med en klassisk form.

Enorm möda har lagts på bilens detaljer, utan att de för den sakens skull sticker ut och dominerar designen. Bland annat har bilen fått en främre spoiler med luftdelare som är en flirt till stötfångarhornen på tidiga Volvo P1800. De nya ultramoderna baklysena är ett litet konstverk i sig och bilen har fått en relativt diskret ställbar bakvinge för bättre aerodynamiska prestanda. 

Fälgarna är nydesignade för bilen och är inspirerade både av Volvos klassiska design och racingfälgar som Slotmags. The Saint har centrerade avgasutblås, en detalj som fanns i Pelle Petterssons ursprungsdesign, men som inte kom i produktion 1961.

Interiören hyllar till stora delar ursprungsbilen, men har förädlats. The Saint har fått två buckets seats där bak, också det en detalj som fanns i Pelle Petterssons ursprungliga ritningar, men som aldrig tog sig till produktion. 

Den nya P1800 The Saint är en riktigt snabb och körglad bil med moderna prestanda. Vikten är endast 1100 kg. Fjädringar och hjulupphängningar är nya och specialutvecklade. Bakre fjädringen har tryckstångsteknik som kan ses genom ett glas bakom baksätena. Sötdämparna kommer från svenska Öhlins. Bromsarna kommer från Brembo och bilen har kolfiberkeramiska bromsskivor gjorde med den allra senaste tekniken. Bilen har ABS-bromsar som kan stängas av genom ett ”Chase Mode”.

Bilen som visade supp på Custom Motor Show har en femcylindrig Volvomotor med turbo. Det går att få tre olika motorvarianter för den som beställer P1800 The Saint. En mer nostalgisk fyrcylindrig variant på mer än 150 hästkrafter, en högvarvig Volvofemma på mer än 250 hästkrafter, och en turboladdad Volvofemma som kan ge ända upp till 750 hästkrafter, beroende på ägarens önskemål. En mer användbar effekt för landsvägskörning är 450 hästkrafter. Bilen kan fås med manuell låda eller växlas med en sjustegsautomat dubbelkopplingslåda från Getrag. 

Någon officiell prislapp går inte att sätta på bilen, varje projekt specificeras på ett unikt sätt tillsammans med kunden.
– Vi är lite försiktiga med att gå ut med något pris, men det handlar om en dyrbar bil. Ambitionen är att bygga ett 20-tal bilar, säger Torbjörn von Braun. 

Här är kärntruppen bakom Volvo P1800 The Saint. Hans Philip Zachau är designchef, Linus Mistander ansvarar för teknisk design och layout, Pelle Petterson som är upphovsman till Volvo P1800 har varit rådgivare, Jerker Sandberg har ansvarar för kaross och ram och Torbjörn von Braun är initiativtagare till The Saint.
Karosser och ramverk renoveras minutiöst och får sedan nya kolfiberpaneler.