Hela London har nu förvandlats till miljözonen ULEZ. Den som kör in i staden med en bil med en äldre bensin- eller dieselmotor får en straffavgift på 175 kronor. De nya reglerna har utlöst stora protester och vandaliseringar av kameror.
Nu har de nya reglerna som gör att äldre bensin- och dieselbilar inte ska användas i en stor miljözon runt London trätt i kraft. Den som ändå åker in med en förorenande bil får betala 175 kronor per dag, enligt nya regler från borgmästaren Kahn. För att övervaka zonen ska staden sätta upp 2750 kameror. Hittills har 1900 övervakningskameror satts upp.
Redan nu har över 300 kameror vandaliserats, meddelar Londonpolisen. För att underlätta för medborgare som vill byta till en miljövänlig och godkänd bil har staden skjutit till över två miljarder i ett skrotningsprogram. Bilägare som skrotar en bil med förbränningsmotor kan få nästan 28 000 kronor i skrotningspremie.
Den som struntar i att betala miljöavgiften inom tre dagar får en straffavgift på 1250 kronor. Många medborgare är missnöjda med sättet på vilket zonerna införts. Vissa vill inte skrota sina fina bensinbilar, utan väljer att betala 175 kronor om dagen.
– Jag har inga invändningar mot att luften görs renare, men priset på det verkar överdrivet. Det har inte skötts särskilt väl av, det har varit en ganska nedlåtande attityd från dem, och jag tycker inte att det har skötts särskilt väl av kommunerna, säger Steve Allen till BBC.
Bilarna som straffas
Bensinbilar och skåpbilar som inte uppfyller Euro 4-standarderna (fordon tillverkade och registrerade före 2005).
Dieselbilar och skåpbilar som inte uppfyller Euro 6-normerna (fordon registrerade före 2015).
Motorcyklar som inte uppfyller Euro 3-standarderna (registrerade före 2007).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter