Kinesiska elbilsmärken blev den stora förloraren på svenska bilmarknaden 2024. I ett jätteras för importören Hedin Mobility försvann nästan 10 000 bilar.
Ett dystert bilår är till ända. Den svenska nybilmarknaden minskade totalt med 7 procent medan elbilar tappade 16 procent. Laddhybrider ökade med 3 procent och bensinhybrider ökade 16 procent, enligt nya siffror från Mobility Sweden. Trots fallet på marknaden finns det finns både stora vinnare och förlorare på den fallande marknaden.
Hedin Mobility Group har satsat hårt på att etablera sig som en stor generalagent i Sverige. De har tagit över agenturen för Ford och Renault och etablerat flera nya kinesiska bilmärken som BYD och MG. Men under 2024 blev Hedin den stora förloraren bland generalagenterna. Totalt tappade Hedin 9904 nya bilar, ett ras med 38 procent. Bilhandelskoncernen kämpar med stora förluster i Sverige.
Allra tuffast är det för nya kinesiska märken som till en början hade en bra start i Sverige. BYD slår rekord hemma i Kina, men i Sverige är det stentufft. 75 procent av försäljningen utraderades för BYD. Från 3450 bilar ner till 891. Även MG hade det tufft och tappade mer än halva sin försäljning, ett ras med nästan 4000 bilar.
Hedins satsning på Ford hade också ett tufft år och nästan var tredje ny Ford försvann i Sverige, totalt en nedgång med över 2000 bilar. Även Renault-agenturen hade ett tufft år med en nedgång på 31 procent. Att Dacia ökade något lyckas inte balansera upp tappet.
Kia hade många framgångsrika år i Sverige tidigare, men de höga räntorna har gjort att märket tappat stort på privatmarknaden under 2024. Kia blev det enskilda märke som tappade mest i volym med ett ras på 5255 bilar, motsvarande 21,5 procent.
Volkswagen-koncernen drabbades av en nedgång på över 6000 bilar i Sverige under 2024. Den största förloraren var Audi som tappade över 4000 bilar, Volkswagen tappade drygt 3600 bilar. Uppgångar för Porsche, Cupra och Seat lyckas inte väga upp raset.
Volvo Cars är fortsatt Sveriges största bilmärke och blev den största volymvinnaren i Sverige under 2024. De ökade med 13,7 procent eller 5640 bilar. En stor anledning till ökningen är den nya mindre elbilen EX30 som såldes i över 7100 exemplar och tillförde nya köpare till Volvo.
– Att Volvo Cars håller ställningarna och till och med ökar sin marknadsandel 2024 visar på styrkan i såväl varumärket som våra produkter. Det är extra glädjande att Volvo XC60 fortsätter att öka. Den är en modern ikon, som snart gått om Volvo 240 som vår mest sålda modell någonsin, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Polestar har det tufft på världsmarknaden, men i Sverige är läget annorlunda. Här blev märket den största vinnarna i procent bland de större märkena. Polestar ökade med 62 procent eller 2271 bilar. Bakom ökningen finns bland annat flera privatleasingkampanjer för Polestar 2, samt att de nya modellerna Polestar 3 och 4 nu börjat säljas.
Trots strejken lyckades Tesla fortsätta sin ökning i Sverige. Under 2024 ökade märket med sju procent och Tesla Model Y blev den mest sålda bilmodellen. BMW och Mercedes gick åt helt olika håll under 2024. Medan BMW tappade över 3000 bilar i Sverige lyckades Mercedes öka med över 2000 bilar. Nya Mercedes E-klass ligger bakom en stor del av ökningen.
Så gick det för bilmärkena i Sverige 2024
Generalagent | Märke | 2024 | 2023 | Ändring |
Astara | Total | 2 027 | 2 270 | −10,70% |
Fiat | 1 904 | 1 895 | 0,50% | |
Alfa Romeo | 65 | 233 | −72,10% | |
Jeep | 58 | 142 | −59,20% | |
Bilia JLR | Total | 529 | 470 | 12,60% |
Land Rover | 467 | 411 | 13,60% | |
Jaguar | 62 | 59 | 5,10% | |
BMW | Total | 13 582 | 17 651 | −23,10% |
BMW | 12 548 | 15 599 | −19,60% | |
Mini | 1 034 | 2 052 | −49,60% | |
General Motors Sweden | Total | 100 | 77 | 29,90% |
Chevrolet | 78 | 63 | 23,80% | |
Cadillac | 22 | 14 | 57,10% | |
Hedin Mobility Group | Total | 16 041 | 25 945 | −38,20% |
Ford | 4 621 | 6 677 | −30,80% | |
Renault | 4 022 | 5 802 | −30,70% | |
Dacia | 3 258 | 2 992 | 8,90% | |
MG | 3 049 | 6 889 | −55,70% | |
BYD | 891 | 3 450 | −74,20% | |
Hongqi | 127 | 86 | 47,70% | |
Ineos | 66 | 44 | 50,00% | |
Alpine | 7 | 5 | 40,00% | |
Honda Nordic | Total | 1 085 | 869 | 24,90% |
Honda | 1 085 | 869 | 24,90% | |
Hyundai Bilar Import | Total | 2 991 | 5 559 | −46,20% |
Hyundai | 2 991 | 5 559 | −46,20% | |
IM Nordic | Total | 4 697 | 3 623 | 29,60% |
Subaru | 4 598 | 2 917 | 57,60% | |
ORA | 99 | 706 | −86,00% | |
Iveco | Total | 22 | 35 | −37,10% |
Iveco | 22 | 35 | −37,10% | |
KIA Sweden | Total | 19 138 | 24 393 | −21,50% |
Kia | 19 138 | 24 393 | −21,50% | |
LEVC | Total | 1 | 2 | −50,00% |
LEVC | 1 | 2 | −50,00% | |
LION’S TRUCK | Total | 46 | 42 | 9,50% |
MAN | 46 | 42 | 9,50% | |
Lotus Cars Sweden | Total | 54 | 20 | 170,00% |
Lotus | 54 | 20 | 170,00% | |
Louwman Sverige | Total | 1 645 | 1 470 | 11,90% |
Suzuki | 1 645 | 1 470 | 11,90% | |
Lynk & Co | Total | 1 049 | 1 462 | −28,20% |
Lynk & Co | 1 049 | 1 462 | −28,20% | |
Mazda Motor Sverige | Total | 2 278 | 3 189 | −28,60% |
Mazda | 2 278 | 3 189 | −28,60% | |
Mercedes-Benz Sverige | Total | 17 064 | 14 908 | 14,50% |
Mercedes-Benz | 16 984 | 14 901 | 14,00% | |
Smart | 80 | 7 | 1042,90% | |
Nio Nextev Sweden | Total | 124 | 201 | −38,30% |
Nio | 124 | 201 | −38,30% | |
Nissan Nordic | Total | 3 420 | 5 429 | −37,00% |
Nissan | 3 420 | 5 429 | −37,00% | |
Polestar Automotive | Total | 5 909 | 3 638 | 62,40% |
Polestar | 5 909 | 3 638 | 62,40% | |
RSA Sverige | Total | 82 | 134 | −38,80% |
Maxus | 43 | 120 | −64,20% | |
SsangYong | 26 | 3 | 766,70% | |
JAC | 13 | 11 | 18,20% | |
TM Sweden | TM SVERIGE Total | 21 894 | 20 388 | 7,40% |
Tesla | 21 894 | 20 388 | 7,40% | |
Toyota Sweden | TOYOTA SWEDEN Total | 23 292 | 26 077 | −10,70% |
Toyota | 20 943 | 23 483 | −10,80% | |
Lexus | 2 349 | 2 594 | −9,40% | |
Volkswagen Group Sverige | VW GROUP SVERIGE Total | 68 567 | 74 570 | −8,10% |
Volkswagen | 29 155 | 32 799 | −11,10% | |
Audi | 14 519 | 18 540 | −21,70% | |
Skoda | 13 389 | 13 969 | −4,20% | |
CUPRA | 5 429 | 3 824 | 42,00% | |
Porsche | 3 463 | 2 954 | 17,20% | |
Seat | 2 612 | 2 484 | 5,20% | |
Volvo Car Sverige | Total | 46 952 | 41 312 | 13,70% |
Volvo | 46 952 | 41 312 | 13,70% | |
Wismo Automotive | Total | 13 916 | 14 619 | −4,80% |
Peugeot | 9 557 | 7 730 | 23,60% | |
Opel | 2 280 | 2 835 | −19,60% | |
Citroen | 2 043 | 3 742 | −45,40% | |
DS | 36 | 312 | −88,50% | |
Wismo MMC | Total | 534 | 706 | −24,40% |
Mitsubishi | 534 | 706 | −24,40% | |
XPENG MOTORS | Total | 746 | 235 | 217,40% |
Xpeng | 746 | 235 | 217,40% | |
Zeekr Sweden AB | Total | 1 176 | – | |
Zeekr | 1 176 | – | ||
Total | 537 | 526 | 2,10% | |
ÖVRIGA | Geely | 103 | 87 | 18,40% |
Fisker | 83 | 88 | −5,70% | |
Ferrari | 78 | 73 | 6,80% | |
Lamborghini | 71 | 58 | 22,40% | |
Övriga | 60 | 88 | −31,80% | |
Caterham | 53 | 68 | −22,10% | |
Aston Martin | 30 | 9 | 233,30% | |
McLaren | 27 | 15 | 80,00% | |
Maserati | 16 | 2 | 700,00% | |
Morgan | 10 | 9 | 11,10% | |
Koenigsegg | 3 | – | ||
Bentley | 3 | 29 | −89,70% | |
Totalt | 269 498 | 289 820 | −7% |
Källa: Mobility Sweden
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter